Hyresgäst kämpade i fyra år för ny köksfläkt
Köksfläkten i centrala Landskrona har visat sig vara en långdragen historia. Senast den 2 september skickade hyresgästen in en skrivelse till hyresnämnden i Malmö där han vädjade om att få ett snabbt slut på den fyra år långa kampen.
I veckan kom det efterlängtade beslutet men även den här gången fick hyresgästen avslag på sin ansökan. Hyresnämndens beslut grundade sig på att inga nya uppgifter om fläktens skick hade kommit in till nämnden sedan de tidigare avslagen.
Det senaste året har mannen fått fem avslag från både hyresnämnden och Svea hovrätt. Om mannen även denna gång har för avsikt att överklaga ärendet är ännu oklart.
Enligt Stefan Bolin, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne, finns det ett enkelt knep att ta till om hyresgästen är osäker på om fläkten fungerar eller inte.
Att köksfläkt skulle vara standard i samtliga hyresrätter är en vanlig missuppfattning. Finns det ingen fläkt vid inflyttningen i lägenheten kan hyresgästen inte heller kräva någon sådan. I de fall där det finns en fläkt men den slutar fungera är det hyresvärdens ansvar att få den i fungerande skick.