Hyresgäst nära vräkas efter betalningsmiss
Det var när den kvinnliga hyresgästen, som bor i Jönköpings län, skulle betala hyran som det blev fel. Pengarna hamnade av misstag hos en annan hyresvärd. När hyresvärden skickade en skriftlig uppsägning för utebliven hyra, insåg kvinnan sitt misstag och kontaktade hyresvärden. Hyran betalades in rätt och värden drog tillbaka sin uppsägning.
Varken kvinnan eller hyresvärden kontaktade dock kronofogden, som fortsatte att jobba med ärendet. Snart kom besked från kronofogden att hon skulle vräkas från bostaden, och då kontaktade hon Hyresgästföreningen.
Därefter gick det snabbt. Hyresgästföreningen kontaktade värden, som i sin tur kontaktade kronofogden och förklarade att misstaget var uppklarat och att kvinnan inte längre hade någon skuld.
En timme efter att kvinnan ringt Hyresgästföreningen hade ärendet hos kronofogden och uppsägningen dragits tillbaka.
”När man får ett krav från kronofogden är det alltid viktigt att man skickar in ett skriftligt svar, där man antingen bestrider eller accepterar kravet. Det är också alltid bra att ringa och kontrollera så allt är i sin ordning, för att inte riskera att ett ärende fortsätter utan att man vet om det”, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i ett pressmeddelande.