Hyresgäster protesterar mot Graflunds avgift
När hyresgästen flyttade från sin lägenhet i Norrköping ville hyresvärden Graflunds ha betalt för vissa skador i den. Det tyckte hyresgästen var okej. Däremot reagerade han mot att fakturan även innehöll en administrativ avgift på 350 kronor och vände sig till Hyresgästföreningen. Det har även flera andra hyresgäster i Norrköping gjort.
– Jag blir riktigt trött på att ett så stort företag som Graflunds, som finns på många ställen i landet, gör så här, säger Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen.
Han misstänker att företaget har satt detta i system.
– Säg att de skickar 1 000 avflyttningsfakturor per år. Det ger 350 000 kronor i extra intäkter.
Själv känner han till en handfull ärenden i Norrköping. Det tycks bara vara fakturor som överstiger 1 000 kronor som påförs den extra avgiften.
– Varje gång jag har kontaktat Graflunds om ett enskilt ärende så har de tagit bort avgiften direkt. Det tyder på att de inte vill ha det prövat i tingsrätten. Förmodligen för att de vet att de gör fel.
Han överväger att anmäla företaget till Konsumentverket, som granskar avtal och avgifter hos företag för att skydda konsumenter från att råka illa ut.
– Man ska alltid ifrågasätta avgifter som inte känns okej. Det finns regler kring vad man får ta ut och när, säger Chadi Elazzeh.
Graflunds förvaltar cirka 1 900 lägenheter i Norrköping och 1 400 i Linköping. Bolaget har även lägenheter i bland annat Markaryd.
Chadi Elazzeh råder den som får en avflyttningsfaktura där värden har lagt på en administrativ avgift att i första hand kontakta värden och kräva att den tas bort. Den som är medlem kan vända sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.
Råden gäller även andra fall där hyresvärden har lagt på en administrativ avgift eller annan avgift som man inte kommit överens om.
En påminnelseavgift, till exempel vid sen hyresinbetalning, får bara tas ut om det uttryckligen står med i hyreskontraktet.