Annons

Hyresgäster utsågs till ”kvartalets ålahuvuden”

Lund Karin var tveksam till det nya elavtalet och skrev inte under. Då skickade värden ut ett brev till alla boende i huset, med en förolämpning riktad mot henne.
Foto: Anders Paulsson
Briljantbladet, som det kallas, delas ut fyra gånger per år och innehåller förutom nyheter även "kvartalets ålahue" och "kvartalets hjälte". Tidigare ålahuvud har varit okända vandaler som förstört och skräpat ner i området.

Brevet damp ner i brevlådorna i bostadsrättsföreningen Briljanten i Lund runt nyår. I skrivelsen utnämndes ett tiotal hyresgäster, däribland Karin, till “kvartalets ålahuen”.

– Jag blev både förbannad och upprörd. Alla är lika och har ett människovärde. Man får inte göra så här, säger hon.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Bakgrunden till brevet var ett erbjudande om ett kollektivt elavtal som skulle spara pengar. Föreningen skickade ut information och en fullmakt för underskrift. Karin kände inte till det nya bolaget, ville veta mer och lät bli att skriva på. En tid senare skickades brevet ut. De utpekade var inte namngivna men Karin tog mycket illa vid sig. Hon har bott länge i lägenheten på Möllevångsvägen i norra Lund och hör till en minoritet som valde att inte köpa sin bostad vid ombildningen för några år sedan.

– Jag är inte intresserad av att ta ett lån och köpa. Jag tycker att det är förnämt att hyra, säger hon.

Hon tycker att stämningen i huset har förändrats sedan ombildningen. Att det har blivit en tydlig skillnad mellan hyresgäster och medlemmar i föreningen. Att det är svårt att få kontakt med styrelsen, speciellt om man saknar dator.

Läs ocksåResthyresgäster utestängs från information

– Jag tycker att de har glömt bort det här med värme och gemenskap, säger Karin.

Annons

Efter att ha fått det förolämpande brevet kontaktade hon Hyresgästföreningen som uppmanade henne att ringa polisen. Karin har inte bestämt sig hur hon ska gå vidare.

Anders Jönsson är ordförande i föreningen Briljanten, som är Karins hyresvärd. Han tycker att föreningen har gjort vad de har kunnat, genom både brev, möten och personliga besök, när det gäller att informera hyresgästerna om det nya elavtalet.

Läs ocksåResthyresgäst nekas lägenhetsunderhåll

– Avtalet är frivilligt, men efter två personliga utskick per post, en inbjudan till ett informationsmöte och personligt besök genom dörrknackning ser vi det som rimligt att vederbörande meddelar sitt ointresse för detta erbjudande. Vi har många boende med en begränsad hushållsbudget och för dem är det så klart frustrerande att detta agerande från ett fåtal boende gör att det gemensamma elavtalet drar ut på tiden.

Formuleringen ”kvartalets ålahuen” har föreningen haft i flera år, men kommer nu att sluta med det.

­– Vi har inte tidigare fått information om att någon tagit illa vid sig av detta tidigare. Men vi beklagar naturligtvis att någon tagit illa upp och vi kommer mot bakgrund av detta att avskaffa kvartalets hjälte och ålahue i våra infoblad framöver, säger han.

Enligt åklagare som Hem & Hyra talat med skulle formuleringen kunna röra sig om förolämpning eller förtal. Men det är inte säkert och har bland annat att göra med hur tydligt någon utpekats. En utpekad kan även tvingas driva saken på egen hand till domstol, utan åklagare eller polis.

Annons

Hyresgästföreningen har tagit mot Karins klagomål.

– Men även om det är ytterst olämpligt för en hyresvärd att uttrycka sig så här är det snarare en etisk än en juridisk fråga, säger Mats Lindahl, jurist på Hyresgästföreningen.

 

Fotnot. Namnet Karin är fingerat.

Fakta: Hyresgäst i en bostadsrättsförening

Samma regelverk gäller för förstahandshyresgäster i hyreshus och i bostadsrättsföreningar.Värdens och de boendes ansvar är det samma och hyresnivån bestäms på samma sätt.

Läs också Bostadsrättsförening polisanmäls av hyresgäst Godsägarna krävde dubblerad hyra i nämnden: "Ville veta var taket går" Flera års slarv med hyran och varningar om uppsägning – så räddades ändå kontraktet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.