Annons

Det lönar sig att ta hjälp av Hyresgästföreningen

Blekinge När det kärvar med värden, lönar det sig för medlemmarna att ta hjälp av Hyresgästföreningen. Under första halvan av 2019 har föreningen i Sydost hjälpt hyresgäster att spara sammanlagt 924 969 kronor.
Det lönar sig att ifrågasätta sin värd.

Hyresgästföreningens jurister och ärendehandläggare arbetar bland annat med att bestrida orimliga krav från medlemmarnas värdar. I många fall leder det till att hyresgäster kan få kompensation på grund av en brist eller annat problem i boendet. Under 2019 års första halva har det inneburit ekonomisk kompensation på närmare en miljon kronor för Region Sydosts hyresgäster.

– Det är glädjande siffrorna som visar att det verkligen finns en nytta med att vara medlem, säger Ingrid Buskas, regionsjurist på Hyresgästföreningen region Sydost.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

Flyttärenden är vanliga ärenden när det handlar om kravfakturor. Efter besiktningen händer det ibland att hyresgästen får en kravfaktura från värden. Orsaken kan vara att värden bedömer flyttstädning som bristfällig eller att lägenheten har skador, exempelvis hål i väggen. Om hyresgästen inte instämmer i bedömningen, kan de vända sig till Hyresgästföreningen som i sin tur tar kontakt med värden och bestrider fakturan.

– Ofta når man någon form av förlikning, där värden sänker sitt kravbelopp. Alternativet för värden är att gå vidare till domstol, men då blir processen komplicerad. Det blir enklare för värden om vi istället når en överenskommelse, säger Ingrid Buskas.

Annons

Andra ärenden som kan leda till kompensation, handlar om brister i lägenheten. Värmen kan vara för låg under lång tid. Badrummet kanske har läckage som gör att det inte går att använda fullt ut. Då kan Hyresgästföreningen hjälpa hyresgästen att få en hyresnedsättning.

Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

– Många hyresgäster känner inte till sina rättigheter. De behöver bli mer kritiska och våga ifrågasätta kravbreven och brister i sitt boende, menar Ingrid Buskas.

Men Hyresgästföreningens nytta för medlemmarna räknas inte bara i kronor och ören.

Annons

– I många fall innebär inte ett ärende rena pengar tillbaka. Istället kan det handla om att man får bo kvar i sin lägenhet eller att en brist helt enkelt blir åtgärdad. Den hjälpen har ju också ett värde, men inget vi kan räkna om i rena pengar. Men att samla ihop summan av vad vår region gjort tycker jag visar nyttan för medlemskapet, säger Ingrid Buskas.

Läs ocksåEfter jävsskandalen: Förlikningen med kommunchefen blir dyr affär för Sotenäsbostäders hyresgäster

Resultatet för 2019 års första halvår ligger i paritet med de tidigare två årens insparade belopp för medlemmarna. Hyresgästföreningen region Sydost sparade förra helåret 2 546 110 kronor åt sina medlemmar. 2017 låg helårsbeloppet på 2 043 995 kronor.  

Läs också Kan bli 14-årigt rekord - Skånes värsta hyresvärd hotas av fortsatt tvångsförvaltning Här får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.