Hyresgästföreningens rådgivning slås samman

Nyheter Nu är det klart – Hyresgästföreningens medlemsrådgivning ska centraliseras till en ort. Fackföreningarna är kritiska.

Förbundsstyrelsens beslut var enhälligt men fattades inte utan diskussion. Någon gång under nästa år ska Hyresgästföreningens medlemsrådgivning via telefon och mejl centraliseras till en ort i landet. Var är ännu inte bestämt.

Förbundschef Jan Johnsson har pekat på tidigare goda erfarenheter av sammanslagningar, exempelvis av medlemsregistret som numera finns i Örebro. Mats Panther, Handels representant i förbundsstyrelsen, håller inte riktigt med:   

Läs ocksåSe upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglernaEn illustration med tre figurer.

– Fortfarande sitter folk ute på regionerna och gör saker som sades att det skulle ordnas i Örebro. Det är lätt att sitta och dra grova penseldrag där uppe i ledningen.

Mats Panther är också kritisk till sättet som beslutet fattats på. 

– Det är första gången, vad jag vet, som styrgrupp och projektgrupp inte är överens. Bara en person i styrgruppen förordade centralisering, säger han.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Desto mer positiv är förbundsordförande Barbro Engman. Hon påpekar att medlemsrådgivningen för regionerna Norrland, Aros-Gävle och Mitt i dag är samordnad i Uppsala och att det fungerar väldigt bra. 

– För de allra flesta frågor behövs inte lokal kännedom för att kunna svara. Exempelvis om vad som gäller för att hyra ut i andra hand. Och fortfarande kommer det finnas mängder av folk ute i regionerna som kan svara på frågor som gäller en viss fastighetsägare, även efter att rådgivningen samordnas, säger Barbro Engman.

Omkring 20 anställda inom Hyresgästföreningen berörs av förändringarna.  

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.
Läs också Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.