HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Jessica fick skyhög räkning – fick betala för värdens el

Österåker En elräkning på nästan 1 000 kronor. Det fick Jessica Landström i brevlådan – innan hon ens flyttat in. Det kommunala bostadsbolaget Armada backade först när Hyresgästföreningen kopplades in.
Foto: Ida Karlsson
Jessica Landström vid kontrollen för fläktsystemet i lägenheten. Ventilationsfläkten drar el, och hon har fått stå för kostnaden. Efter ett och ett halvt års kamp har värden gett henne rätt och betalat ersättning.

– Det var tufft. Jag hade svårt att få ekonomin att gå ihop de där månaderna, berättar Jessica Landström.

Det var i november för två år sedan som hon flyttade in i sin hyresrätt en bit utanför Åkersberga. Då hade hon haft lägenheten i några månader, men inte varit på plats.

Läs ocksåSå mycket dyrare har elen blivit i din kommun

– Jag jobbade inom flyget och hade inte hunnit vara hemma. Ändå var elräkningen gigantisk – jag skulle betala nästan 1 000 kronor. Jag började luska i det här. Det kunde inte stämma, berättar Jessica.

Det visade sig att fler grannar hade upptäckt samma sak och påtalat det tidigare.

Värden hävdade först att Jessica använde mycket el. Förvaltningschefen på Armada tyckte att hon kunde se över sitt elabonnemang. Efter ett tag sa Armada att det var kylskåpet som drog mycket ström och bytte ut det. Men det hjälpte inte. Räkningarna var fortfarande höga.

Läs ocksåVärden stängde av Victors el

Jessica tog hjälp av sin styvfar som arbetat som ingenjör. Han tittade på siffrorna och konstaterade att så mycket ström kunde inte en tvårumslägenhet dra. Normalförbrukning är 150 kilowattimmar per månad – här handlade det om tre gånger så mycket under de kalla vintermånaderna.

– Det var rena rama kärnkraftverket, säger han.

Han pratade med tillverkarna av ventilationsfläkten i lägenheten och kontrollerade hur systemet var uppbyggt och fungerade. Det visade sig att strömförbrukningen tydligt var kopplad till sjunkande utetemperatur och högre förbrukning under vintern.

Läs ocksåSvårt att byta dyr lägenhet hos Armada

– Fläktar underhåller klimatet i lägenheten. De suger ut luft och pumpar in luft utifrån och värmaren drar fruktansvärt med ström, säger han.

Jessica och hennes styvfar pratade med Armada vid flera tillfällen. De mejlade och ringde, men fick ingen respons.

– Armada kom bara med en massa ursäkter. Fast vi hade bevis för att ventilationsfläkten dragit el, säger hon.

Det har varit många turer, som tagit mycket energi.

– Armada har skött det så dåligt. Ibland har de inte ens svarat. Det har känts som om de bara sett mig som besvärlig. Men det är faktiskt mina pengar det handlar om.

Till slut gick Jessica med i Hyresgästföreningen som tog sig an ärendet. Först då reagerade värden.

Jens Waldenström, jurist, kontaktade fläkttillverkaren och Armada. I juli i år kom beskedet att värden skulle dra av vad den överstigande elen kostat sedan Jessica flyttade in.

– Nu har de kommit fram till att hyresgästen hade rätt hela tiden, förklarar Jens Waldenström.

Boverket har slagit fast att el till fläktar och basventilation för bostäder ingår i byggnadens energianvändning och inte ska betalas av hyresgästen. Till vintern ska Armada bygga om hela systemet i huset så att ventilationen kommer att gå på fastighetens ström.

Jens Waldenström säger att det kan vara svårt att bevisa vad som orsakar höga räkningar.

– Ibland reagerar hyresgäster på att elräkningen är hög, men det är svårt att utreda. I det här fallet var Jessica observant. Men jag tror inte att det hade varit svårt för hyresvärden att upptäcka det här. De måste ju veta vad de har för ventilationssystem.

Hem & Hyra har sökt Lise-Lotte Billborn, vice vd och fastighetschef, Armada Fastighets AB för att höra varför Armada tar tag i det här först nu. Hon vill inte svara på frågor på telefon. Hon skriver i ett mejl att Armada har fått en del samtal från boende i området gällande elförbrukningen. De har gått ut med information om hur de kommer att hantera ersättningen till hyresgäster som betalat för mycket för elen. En ombyggnation av systemet är beställd, skriver hon.

Nu, efter ett och ett halvt år, har Jessica fått tillbaka 5 000 kronor. De grannar som har hört av sig till värden har också fått kompensation, men inte för hela perioden då de betalat för mycket för elen.

Jens Waldenström säger att det är viktigt att Armada informerar om att de har haft det här problemet och att de kommer ersätta och åtgärda det här.

– Det är inte rimligt att hyresgäster betalar elkostnader som egentligen ska ligga på värden, säger han.

Läs också Hyresgäster i Vidsel utan el efter konkurs – varken kyl, ugn eller belysning fungerar Eltjuv får inte bo kvar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.