HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Kritik mot sämre service hos Botkyrkabyggen

Botkyrka Sämre service och höjd p-hyra. I flera år har Botkyrkabyggen erbjudit vissa hyresgäster att starta motorvärmaren hemma på datorn. Men den möjligheten tas bort nu.
Foto: Kenneth Samuelsson
Botkyrkabyggens förändring gör att Birgitta Frölander tvingas gå flera hundra meter för att sätta på motorvärmaren.

Både Birgitta Frölander och Marie Netterstedt i Segersjö är förbannade över Botkyrkabyggens förändringar. I flera års tid har de kunnat sätta på motorvärmaren på datorn utan att behöva gå ut i snö och kyla. När de sedan ska åka har bilen varit uppvärmd och klar.

– Jag har utnyttjat det varje dag på vintern det är perfekt, säger Birgitta Frölander.

Läs ocksåOmbildningen i Hammarkullen – lönsam i evighet för privat bolag

Förändringen innebär att hon nu måste gå flera hundra meter till bilen och ställa klockan i motorvärmaren och gå tillbaka.

–– Det är ofattbart att de tar bort det i dagens samhälle, backa tillbaka alltså, det är urdåligt och var väldigt dumt. Till på köpet så vill de höja avgiften, säger hon.

Marie Netterstedt flyttade in i huset på Kyrkvärdsvägen i Segersjö när det var nytt 2007, delvis på grund av att det var ett modernt hus med larm, möjlighet att styra elförbrukningen och sätta på motorvärmaren via datorn.
– Inget av det som vi lockades av när vi flyttade hit 2007, det är helgalet. Jag tycker det är bedrövligt att de går bakåt i utvecklingen.

Läs också502 hyresgäster erbjuds köpa andelsägarlägenhet

Hon saknar mest möjligheten att sätta på motorvärmaren via datorn.
– Det värsta är att inte kunna sätta på motorvärmaren via datorn, jag har haft det i tio år och rätt vad det är säger de att det inte går.

Linda Jansson, affärsområdeschef på Botkyrkabyggen svarar så här i ett mejl.

”Vi har byggt några hus med individuell mätning av el. Ett av dessa ligger i Segersjö. Dessa hus har manuell hantering av debiteringen vilket är mycket kostsam för oss och vi försöker hitta lösningar med mer automatiserad avläsning och debitering. Vi har även lagt över ComHem från coaxnätet till fiber vilket gjorde att elavläsningen slutade att fungera i just detta fall. Vi har under hösten tittat på lösningar för att få elavläsningen att börja fungera. Nu gör vi en tillfällig lösning där vi säkerställer att elavläsningen i lägenheterna ska fungera bättre än tidigare men då gör vi samtidigt en förändring på motorvärmarna så att de blir enhetliga med övrigt bestånd.

Läs ocksåEfter tragedin: Botkyrkabyggen kontrollerar 518 hissar

Gällande modernitet så arbetar vi ständigt med att hitta nya modernare lösningar för individuell mätning och styrning av byggnaderna både för oss som fastighetsägare men även för våra hyresgäster. Detta innebär ibland att vi provar saker som inte alltid fungerar som vi tänkt oss och vi då behöver ändra till andra lösningar som i det här fallet kan kännas som mindre moderna.

Vi har gått ut med skriftlig information till alla hyresgäster separat och även informerat om detta på våra bomöten.

Gällande hyreshöjningen så är det en årliga höjningen som är förhandlad med hyresgästföreningen och gällande kostnad för motorvärmaruttag så kostar en plats med motorvärmare mer oavsett om man använder motorvärmaren eller inte. Vill man ha en lägre hyra för sin parkering är det bättre att försöka hitta en plats utan motorvärmaruttag”

Läs också 8 000 hyresgäster erbjuds billigare renovering Botkyrkabyggen anställer fler arbetslösa kvinnor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.