Majoriteten av de kommunala bolagen har slogans

Uppsala Uppsalahem betonar sin handlingskraft medan Enköpings Hyresbo­städer erbjuder rum för livet. Hem & Hyra har tittat närmare på hur hyres­värdarna själva vill uppfattas.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

Läs ocksåHyresgäster fick rätt till tvättmedel: ”Viktigt att våga komma med kreativa idéer”Två tvättmaskiner i en tvättstuga, på den ena står en flaska med tvättmedel. I Förgrunder syns delar av en vagn med metalltrådskorg,

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Läs ocksåBarbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"En tvådelad bild. Till vänster en äldre kvinna med gråvitt hår och glasögon som står i en trappa i ett lägenhetshus. Hon tittar in i kameran med allvarlig min, bär jeans och rosa tröja. Till höger En lapp uppsatt med svart tejp på en hissdörr. Där informeras om renoveringen som ska pågå mellan den 9 juni och 4 juli.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.

Uppsalahem har tre ledstjärnor som företaget försöker leva efter: Handlingskraft, engagemang och målfokus. Men lever bolaget upp till dem?

Både ja och nej, säger Anna-Lena Göransson som bor på Kvarngärdet och är aktiv i den lokala hyresgästföreningen i området.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Anna-Lena känner väl till de olika deviser som Uppsalahem, hennes hyresvärd, använder i olika sammanhang. Men hon menar att företaget i vissa fall lovar mer än det kan hålla.

– Gör man en felanmälan får man aldrig en återkoppling. I det fallet stämmer inte det de vill stå för. Men Uppsalahem har fantastiskt bra kvartersvärdar och fastighetsskötare. Det ska de ha stort plus för.

Enköpings Hyresbostäder har både en slogan och en värdegrund sammanfattad i fyra ord: Kvalitet, service, omtanke och trygghet.

– Man måste ständigt jobba med att få in orden i vardagsbeteendet så att de verkligen betyder något för medarbetarna, säger vd:n Jennie Sahlsten. 

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Efter 15 års ovisshet – nu vill Uppsalahem riva Annikas hus: "Är det skrämskott igen?” Möte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.