HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Matlagning blev en kamp på spis som inte funkade

Strängnäs Det tog långt över en halvtimme att koka pasta. Grädda pannkakor var knappt att tänka på. Men av värden fick Johanna Remesaho höra att spisen var helt ok. Nu har hon fått en ny spis – och nedsatt hyra.
Johanna Remesaho står vid sin nya spis.
Foto: Privat
I dag kan Johanna Remesaho lag mat utan att det tar en evighet. Att hon dessutom fick nedsatt hyra med nästan 8 000 kronor gör inte saken sämre.

Tillsammans med barnen Tuva, 10 år, och Tamlin, 13 år, flyttade Johanna Remesaho in i sin lägenhet i Strängnäs i november 2016. De trivdes bra – men en sak störde rejält redan från början: Spisen fungerade inte, trots att den såg ut att bara ha några år på nacken.

– Det gick knappt att koka vatten på den. Den stora plattan var sämst, där kokade inte vattnet över huvud taget, berättar Johanna.

Läs också2 000 nya hyresrätter på gång i Sörmland

Olika omständigheter gjorde att det dröjde innan hon tog upp problemet med den privata hyresvärden, Gunnar Graflunds Fastighets AB. Den första dokumenterade kontakten är från januari 2018. Men Johanna trodde att hon snabbt skulle få hjälp eftersom bolaget skött sig bra i övrigt.

– När jag flyttade in fick jag ommålat och nytapetserat och när jag ringde om något så fixades det snabbt, berättar hon.

Men med spisen blev det en annan historia, det skulle dröja ett år innan hon fick den utbytt. Det betydde att matlagningen fortsatte att vara en kamp.

Läs ocksåAkut bostadsbrist nu i hela Södermanland

– Det var till exempel omöjligt att steka kött på plattan. Det fick jag göra i ugnen – som inte heller fungerade något vidare. Köttet blev bara lite svart i kanterna.

Att grädda pannkakor tog en evighet och resultatet blev inget vidare. Pannkakorna blev bleka i stället för frasiga och brungräddade.

– Det funkade knappt att göra den allra enklaste mat som att koka makaroner och steka köttbullar till barnen. Det tog en halvtimme innan vattnet kokade upp och när man hällde i pastan tog det tio minuter innan det började koka igen. Eller rättare sagt, det småbubblade bara.

Läs också"Allt tar en sådan förskräcklig tid"

Johanna kontaktade hyresvärden gång på gång. Skickade till och med filmer där hon visade hur lång tid det tog att steka ägg och kyckling. ”Äggfilmen” var tio minuter lång och visar ägg i en stekpanna som knappt har stelnat.

– Filmen när jag stekte kyckling var ännu längre, 20 minuter, och där ser man några bleka kycklingbitar i en stekpanna. De här filmerna måste vara bland det tråkigaste man kan se, ungefär som att se på när målarfärg torkar, skrattar Johanna.

Till slut skickade hyresvärden en anställd som skulle kontrollera spisen. Enligt Johanna fyllde han kastrullerna med vatten som var ”varmare än ljummet” och konstaterade sedan att spisen fungerade som den skulle. Vattnet hade kokat efter en kvart.

– Han spolade ganska länge med varmvattenkranen innan han fyllde kastrullerna. Det är väl ingen som tar varmt vatten när man lagar mat. Alla tar ju friskt, kallt vatten. Men när jag påpekade det så struntade han bara i mig, säger Johanna.

Totalt var mannen där tre gånger utan att hitta något fel.

Först när hon kontaktade Hyresgästföreningen blev det ändring. En representant från föreningen kom hem till Johanna och testade alla plattor på spisen. De kunde bland annat konstatera att vattnet – cirka 2,5 liter – i kastrullen på den stora plattan inte hade kokat upp efter 50 minuter.

Hyresgästföreningen tog kontakt med hyresvärden – som nu lovade att så snabbt som möjligt hjälpa Johanna. Det krävdes visserligen ytterligare påstötningar, men i januari i år var en ny spis äntligen på plats. I dag kan Johanna laga mat som vanligt igen. Steka kyckling, grädda pannkakor, poppa popcorn – nu går det på ett kick jämfört med tidigare. Som plåster på såren fick hon dessutom nedsatt hyra på 7 811 kronor.

– Ny spis och nedsatt hyra, visst känns det som en liten vinst, säger Johanna.

Ludvig Axling, vd på Gunnar Graflunds Fastighets AB, är sparsam med sina kommentarer:

– Vi kunde ha löst det här på ett smidigare sätt. Det känns onödigt att det blev meningsskiljaktigheter om den här saken. Det är vad jag kan säga, förklarar han.

Läs också "Det enda vi får höra är att vi är gnälliga" Kolla din "Attefallshyra" - okända regeln kan sänka den

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.