Annons

Misstag när hyresgästerna fick betala elen – Gunnar tog kampen: ”Besviken”

Nyköping Han har jobbat på Hyresgästföreningen och sitter i hyresnämnden. Men när Gunnar Johansson upptäckte att han betalade elen till ventilationen fick han agera som en vanlig hyresgäst – utan stöd från Hyresgästföreningen. ”Det gjorde mig besviken”, säger han.
Foto: Privat
Gunnar Johansson jobbade i 22 år som ombudsman och förhandlare på Hyresgästföreningen.

2017 gjorde kommunala Nyköpingshem en stor renovering av radhusområdet Storken i Nyköping, där pensionärsparet Gunnar och Siv Johansson bor.

Bland annat installerades en ny ventilation med värmeåtervinning i de 84 lägenheterna.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Ventilationen kopplades till lägenheternas elmätare, vilket betydde att kostnaden hamnade på hyresgästernas elräkning. Ett förfaringssätt som enligt Nyköpingshem förekommer ibland vid renoveringar.

Bommade att kompensera

Men bostadsbolaget bommade att kompensera hyresgästerna för detta, vilket normalt sett alltid görs enligt ett särskilt poängsystem.

Ett rent misstag, enligt Nyköpingshem.

Läs ocksåElpriserna: Göran blir utan regeringens stödpengar – får strömmen direkt från grevenMan som står med armarna i sidan framför ett träd. Han kisar mot solen. I bakgrunden syns hus.

Att hyresgästerna betalade för ventilationen fick Gunnar reda på när en granne berättade det för honom i november 2021.
– Jag hade ingen aning om det. Att ventilationen kopplats till våra elmätare hade Nyköpingshem inte sagt ett knyst om.

Gunnar tvekade inte att agera. Så arbetade han också i 22 år som ombudsman och förhandlare på Hyresgästföreningen i Sörmland. Dessutom är han ledamot i hyresnämnden i Västerås, som representant för hyresgästsidan.

Radhusen i kvarteret Storken.

Fick inget svar

Gunnar kontaktade Nyköpingshem – främst för att ventilationen skulle kopplas bort från hushållselen, men även för att få kompensation för elen han och de andra hyresgästerna betalat.
– Jag skrev ett brev till Nyköpingshem men fick aldrig något svar, trots att jag påminde dem flera gånger. Men efter tre månader ringde vd:n upp och sa att de skulle förhandla om saken med Hyresgästföreningen. Jag sa självklart ja till det.

Annons

I september i fjol slöt sedan Hyresgästföreningen ett avtal med Nyköpingshem.

Men resultatet blev en besvikelse för Gunnar, ventilationen kopplades inte bort från hushållselen. Det skulle bli alldeles för dyrt och kostnaden för arbetet skulle i så fall läggas på hyresgästerna, menade bolaget.

Läs ocksåFå hyreshus på landet – men Mona kunde bo kvar i StavsjöNärbild på Mona Linusson, en av hyresgästerna i hyreshusen på landsbygden i Stavsjö.

Gav sig inte

Däremot sänktes hyran med 150 kronor i månaden. Hyresgästerna fick även en retroaktiv ersättning på 86 kronor per månad, räknat från den 1 januari 2018.

Men Gunnar gav sig inte utan tog saken till hyresnämnden i Västerås, där han alltså själv är ledamot. Men för att undvika jäv hanterade hyresnämnden i Stockholm ärendet.

Gunnar ville att nämnden skulle tvinga Nyköpingshem att koppla bort ventilationen från hushållselen. Dessutom yrkade han på 300 kronor i lägre månadshyra tills problemet var löst.

Men hyresnämnden i Stockholm sa nej till hans begäran. Att hyresvärden kopplat elen på det sättet utgjorde ingen brist i boendet. Någon lägre hyra blev det inte heller eftersom hyresnämnden inte är behörig att pröva en sådan sak.

Annons

Besviken

Gunnar kommer inte att överklaga beslutet, men han är besviken på utfallet. Och på Hyresgästföreningen som skrev under avtalet med Nyköpingshem.
– Jag tycker att Hyresgästföreningen bara lyssnade på Nyköpingshems argument. Man kan inte lägga på sådant som inte är mätbart på hyran. Dessutom kostar det ju pengar att kompensera 84 hushåll med 150 kronor i månaden.

Gunnar menar att hyresnedsättningen är för låg i och med dagens elpriser. Enligt hans mätningar drog ventilationen i hans lägenhet 860 kWh under 2022. Med det elavtal han har nu täcker det kostnaden precis, men hur det blir när det går ut i sommar går inte att säga.
–Jag kan förstå att det blir dyrt för Nyköpingshem att koppla om elen, men samtidigt vet man ju nu aldrig vad månadskostnaden blir som hyresgäst, kommenterar Gunnar.

I avtalet med Nyköpingshem förband sig Hyresgästföreningen att inte driva ytterligare krav eller anspråk för enskilda hyresgäster.
– Så jag fick ingen hjälp från Hyresgästföreningen att driva saken i hyresnämnden. Det är klart det hade varit skönt att ha någon vid sin sida, säger han.

Elpris. Bilden visar stora kraftledningar mot en vacker himmel.
Elpriserna varierar vilket gör att överenskommelsen om hyressänkningen kan komma att ses över, enligt Hyresgästföreningens Claes-Gunnar Mattsson.

”Hyresgästerna var nöjda”

Hyresgästföreningens förhandlingsstrateg Marcus Kjellin skrev under överenskommelsen med bolaget tillsammans med Claes-Gunnar Mattsson. Den senare är med i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation gentemot Nyköpingshem – samt även han ledamot i hyresnämnden i Västerås.
– Jag uppfattade det som att hyresgästerna var nöjda och jag har inte hört några andra reaktioner, säger Claes-Gunnar Mattsson.

Även om Hyresgästföreningen inte kan driva enskilda ärenden om ventilationen i kvarteret Storken så är hyressänkningen på 150 kronor inte huggen i sten, enligt Mattsson.
– Nej, uppgörelsen grundar sig ju på Nyköpingshems systematiska hyressättning och den ses över varje år i samband med hyresförhandlingarna. Med tanke på att elpriserna varierar bör man följa upp det här år för år och kanske kompensera efter det. Det är dock inte aktuellt nu.

Fakta: Lägenheter poängsätts

Systematisk hyressättning är en hyressättningsmodell där varje lägenhet bedöms och poängsätts utifrån hyresgästernas värderingar.
Det är hyresgästernas värderingar av modernitet, standard, läge, förvaltningskvalitet med mera som ska avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.
Målsättningen med systematiseringen är att få till en rättvisare hyressättning, där hyresgästen får bättre förståelse för hur hyran är uppbyggd. Hyrorna ska vara lika i hyreslägenheter med samma bruksvärde.
Systematisk hyressättning utgår från de lokala förutsättningarna på orten. Det går inte att kopiera en hyressättningsmodell från en stad till en annan då hyresgästernas värderingar kan se helt olika ut.
Källa: Hyresgästföreningen

Läs också Skriver om klass, mord och en villkorslös faderskärlek Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Motorolja och hundbajs hamnar i behållarna för matfett: "Ingen succé - mer farligt avfall än matolja"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.