MKB krävde sina hyresgäster på 12,5 miljoner kronor 2011

Malmö Det kommunala bostadsbolaget har fördubblat sina krav på hyresgästerna sedan 2009. Trenden är likadan över allt på bostadsmarknaden, menar Hyresgästföreningen.

Förra året skickade MKB skickade ut krav på totalt 12,5 miljoner kronor till sina hyresgäster – en fördubbling sedan 2009.

– Det är framför allt brand- och vattenskadorna som ökat , men vad det beror på vet vi inte. I sådana ärenden blir det snabbt väldigt stora summor, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.

Läs ocksåRånade kvartersbutiken med kniv – nu kan hans mamma tvingas flytta

Hon nämner som exempel en brandskada från 2011 där hyresgästen krävdes på 417 000 kronor. I siffrorna ingår även avgift för underkänd flyttstädning och småskador som upptäcks vid avflyttning. Sedan september 2010 fakturerar MKB dessutom alla borttappade nycklar.

Kraven kan komma att öka ytterligare nästa år. Det befarar Lars Gunnar Larsson, juridisk samordnare på MKB.

– Förra året bytte vi försäkringsbolag och har nu en högre självrisk. Men detta ger bara utfall vid riktigt kostsamma skador. Och de är tack och lov rätt ovanliga, säger han.

Läs ocksåHyresvärd krävde 162 000 kronor – hyresgäst behövde bara betala för ett par nycklarJin Nordén och Yasmin Maleki fick ner hyresvärdens flyttnota från 159 300 kronor till 70 000 när deras hundar hade slitit på lägenheten. En annan hyresgäst slapp undan med knappt 1 500 kronor för ett par nycklar efter att hyresvärden hade krävt 162 000 kronor. Ebu Akgul protesterade mot hyresvärdens faktura och lyckades kapa den med en tredjedel.

Hyresgästföreningen menar att MKB inte är unikt utan ökningen av skadeståndskrav märks hos alla aktörer på bostadsmarknaden.

– Nu för tiden är det mer regel än undantag att det ska skickas ut fakturor så fort någon flyttar. Fastighetsägarnas tolkning av vad som är slitage respektive skador börjar bli att allt är skador, säger Niklas Olsson, jurist på Hyresgästföreningen.

Ökningen är en direkt följd av bostadsbristen, misstänker han.

Läs ocksåYasmin och Jin skaffade hundar – fick flyttnota på 159 300 kronor”Vi har orsakat skador som vi självklart ska stå för. Men det känns som att de har utnyttjat oss”, säger Yasmin Maleki om familjens tidigare hyresvärd Tornet efter att familjens hundar slitit på lägenheten. Huskyn Rajah har i dag hunnit bli fyra år.

– Hyresgästen betalar för att man är rädd att hamna på en svart lista eller få betalningsanmärkning. Värdarna är inte sena att utnyttja den här rädslan. Det är viktigt att veta att man har rätt att bestrida krav om man inte är överens. Vi har många sådana ärenden där vi tittar och ser om kravet är rimligt.

Ibland är det inte det. Summan kan vara rejält saltad, menar Niklas Olsson.

– Ofta har värdarna en felaktig uppfattning av vad saker är värda. Man glömmer bort att göra avdrag för det som är gammalt utan kräver nykostnaden. Eller man gör en dålig upphandling där kostnaden springer iväg. Både vållande och skadelidande har en skyldighet att minimera skadan.

Läs också Gick i sömnen – slipper betala vattenskador för 300 000 Magasinerade hyresgästens prylar i tre månader - kräver henne på 60 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.