Mögel förstörde Gabriellas grejor i förrådet
Gabriella Daksa är förtvivlad. Hon har precis tömt sitt källarförråd på Östra Stallmästargatan i Malmö. Stora sopsäckar med kläder. Fyra kartonger med skor. En ny sänggavel med inbyggd belysning som kostat henne en rejäl slant. Allt har förstörts av mögel i källaren.
– Jag måste slänga allt, det stinker, det går inte att rädda suckar hon.
Det var i maj Gabriella upptäckte förödelsen. Hon bodde i andra hand i en liten lägenhet och hade varit tvungen att förvara det mesta nere i källaren. Sopsäckarna som skulle skydda hennes kläder hade upplösts av den stora mängden mögelsvampar i förrådet.
– När jag satte in grejorna var där ingen fukt. Men nu växte det svampar överallt. Och det stank. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar men de vill inte göra något utan de tyckte jag skulle kontakta värden, säger hon.
Hon tar kontakt med värden, Fastighets AB Göransson. Svaret hon får är att det bara är normal källarfukt. Men efter att Gabriella slagit larm har någon varit i källaren och tvättat bort mögelsvamparna.
Hon tycker det är konstigt att försäkringsbolaget inte hjälper henne utan bara hänvisar henne till hyresvärden.
– Han var ju där och tog bort svamparna. Det är klart att han förnekar att något hänt, han vill väl inte stå för kostnaden.
Skadorna har hon dokumenterat genom att fotografera förödelsen.
– Det här är inte normalt, jag har aldrig sett något liknande. Möglet hade fullständigt frätt sönder sopsäckarna.
Hon misstänker att vatten runnit in i förrådet när snön efter den bistra vintern smälte. Det skulle förklara spåren på källargolvet. Nu har Gabriella Daksa vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp att få ut någon ersättning.
– Det går inte att bara lägga det här bakom sig, det här är inte okej, säger hon
Länsförsäkringar menar att de följt de regler som gäller vid den här typen av skador.
– I våra villkor står det att hemförsäkringen ersätter skada på lös egendom när vatten strömmar in från fönster, ventil, avlopp eller dylikt, det kan röra sig om skyfall eller smältvatten. Men vi ersätter inte när vattnet tränger in via väggar och golv, då är det en underhållsfråga och det ligger på fastighetsägaren, säger Eva Sundberg på Länsförsäkringar.
Men vem gör den bedömningen?
– Om värden säger att det är normal källarfukt så är det nog så.
Men åker ni ut och kontrollerar?
– Nej, vi gör inte den utredningen. Det har vi inte bemanning till utan det får den enskilde själv göra.
Eva Sundberg på Länsförsäkringar uppmanar i stället Gabriella att vända sig till fastighetsägaren och försöka få honom att ersätta skadan.
Christian Lundberg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, är kritisk till Länsförsäkringars agerande.
– Jag tycker det låter lite märkligt att man skjuter över ansvaret så här på hyresgästen. Nu jag ska jag börja med att ta reda på vad som hänt innan vi går vidare med ärendet, säger han.