Annons

Ny hyresgäst slapp betala gammal skada

Stockholm En hyresgäst i Bromma har i hyresnämnden fått rätt mot sin hyresvärd AB Stockholmshem. Bostadsföretaget ville att hyresgästen skulle betala för en trasig golvmatta. Detta trots att skadan inte var orsakad av hyresgästen.​

När hyresgästen flyttade in i den nya lägenheten i september år 2006 upptäckte han att en golvmatta var trasig. Han kontaktade då hyresvärden AB Stockholmshem för att få mattan utbytt.
AB Stockholmshem och Hyresgästföreningen har sedan länge ett avtal som går ut på att samtliga hyresgäster inom detta bolag i utbyte mot en lägre hyra själva genomför visst underhåll – till exempel målning och tapetsering. Detta kan ske antingen genom en egen arbetsinsats, eller genom att beställa och betala jobbet genom hyresvärden.

Hyresvärden svarade att hyresgästen kunde få en ny matta mot betalning. Däremot erbjöds hyresgästen att få mattan lagad på vissa ställen. Hyresgästen vände sig då till Hyresgästföreningen.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

– Hyresgästen ansåg att lägenheten är behäftad med en så kallad ursprunglig brist och menade att när han tillträdde sin nya lägenhet i september förra året var lägenheten inte fullt brukbar, säger Torbjörn Larsson vid Hyresgästföreningen som har drivit ärendet vidare till hyresnämnden.

Annons

– Det som avtalats bort är 15:e paragrafen i hyreslagen. Men det är hyresvärden som ska åtgärda skador och överslitage enligt 9:e paragrafen när en ny hyresgäst flyttar i en lägenhet. Avtalet är helt klart på den punkten tycker vi. Hyresvärden verkar ofta vara av en annan uppfattning så fort frågan uppstår. Nu har vi tröttnat och fått den prövad i hyresnämnden som också delar vår bedömning. Jag tycker det är tråkigt att hyresvärden inte vill leva upp till andemeningen i vårt gemensamma avtal, säger Torbjörn Larsson.

Den 7 juni tog hyresnämnden beslut i ärendet och meddelade att AB Stockholmshem senast den 7 juli 2007 ska avhjälpa bristerna i lägenheten. Beslutet motiveras med att hyresvärden ansvarar för att lägenheten är fullt brukbar enligt 12:e kapitlet 9:e paragrafen i jordabalken.

Annons
Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

– Det är viktigt att komma ihåg att nya hyresgäster som upptäcker skador i lägenheten skriftligt ska anmäla detta så fort som möjligt till hyresvärden. Om man dröjer kan hyresvärden åberopa att det är hyresgästen som är skyldig till skadan, säger Torbjörn Larsson.​

Läs också Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.