Ökade öppettider kostar en miljon

Nyheter ​Hyresgästföreningen ökar sina telefontider för medlemsrådgivning. Från och med årsskiftet kommer det gå att få hjälp fram till klockan sju på kvällen.Kostnad: Drygt en miljon kronor per år.

​- Tidigare förbundsstämma har gett organisationen i uppdrag att förbättra tillgängligheten. Att öppetti-derna inte förbättrats tidigare beror på att ett nytt telefonisystem först var tvunget att trimmas in, säger Jan Johnsson, förbundschef på Hyresgästföreningen.

Från och med årsskiftet kommer alla samtal efter den ordinarie växelns stängning klockan 16.30 måndag-torsdag att kopplas ner till Helsingborg. Två personer kommer att svara på medlemmarnas frågor från hela landet fram till klockan 19.00. På fredagar kommer växeln även fortsättningsvis att stängas klockan 14.00, men det klockslaget kan komma att omprövas, enligt Jan Johnsson.

Läs ocksåAvtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd”

Omkring två kronor per medlem och år beräknas de utökande telefontiderna att kosta, enligt Jan-Olof Sandén, regionchef för Hyresgästföreningen Norra Skåne. Det vill säga drygt en miljon kronor.
De generösare öppettiderna kommer att marknadsföras på Hyresgästföreningens webbplats och i Hem & Hyra.

Läs också Pappa får rätt mot staten: Får bo kvar för barnets skull trots 29 sena hyror Hyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.