Oroliga hyresgäster frågande till utlovat underhåll
Nya tapeter och golv i två rum blev Susanne Filipsson lovad av Växjöbostäder för fem månader sedan. I början av mars började hon undra när det skulle ske och kontaktade sin nya fastighetsvärd Victoria Park.
– De svarade att de skulle utföra det, men de visste inte när, säger Susanne.
Hon känner oro för att det utlovade underhållet till henne och ett antal grannar ska ramla mellan stolarna. På Victoria Park är de medvetna om det utlovade underhållet.
– Vi har tagit över avtalen om underhåll och besiktningsprotokollen från Växjöbostäder och kommer genomföra underhållen i år. Men exakt när kan jag inte svara på, säger Mattias Olander, regionchef på Victoria Park.
På Växjöbostäder menar man att man varit tydlig med hur underhållet skulle hanteras vid försäljningen.
– Den 15 januari 2016 gick vi ut med skriftlig information till alla hyresgäster. Där informerade vi om att vi inte skulle genomföra planerat underhåll i fastigheterna på grund av försäljningen. Efter en överenskommelse med den nya ägaren skickade vi den första oktober 2016 ut ett erbjudande till de hyresgäster vars ytskikt var aktuella för inre underhåll på kvarteret Skatan. Hyresgästen skulle skicka in en beställning senast den 31 oktober 2016 om hen önskade detta, säger Maria Tiréus, kommunikationsansvarig på Växjöbostäder.
I informationen meddelande de även att beställningen och åtgärderna kommer hanteras av den nya ägaren. Och att de kommer utföras under 2017, tillägger hon.
Men för Susanne Filipsson och hennes grannar har ärendegången varit förvirrande. De blev erbjudna underhåll av en värd som sedan sålde beståndet innan underhållet genomförts. Därefter har de väntat på besked om när underhållet ska göras.
– Det spelar ingen roll vem som gör det, bara det blir av, säger Susanne Filipsson.
Mattias Olander på Victoria Park lovar att ingen hyresgäst ska komma i kläm.
– Vi kommer att ta kontakt med varje hyresgäst inför renoveringarna som ska ske under det här året, säger han.