Annons

”Det blir en personlig tragedi”

Östergötland Stämningsansökningar mot hyresgäster är ovanliga hos de övriga tio kommunala hyresvärdarna i Östergötland. Hos de flesta förekommer det inte alls.
Foto: Jenny Knutsson
Ulf-Henrik Östlund, Bostadsstiftelsen Platen.

Hem & Hyra har tagit del av alla ärenden hos tingsrätterna i länet där kommunala hyresvärdar stämmer hyresgäster eller före detta hyresgäster. Medan länets näst största kommunala värd, Hyresbostäder, har 44 registrerade ärenden så har den tredje största, Platen i Motala, inte ett enda under de senaste åren.

– Jag förbereder faktiskt ett ärende just nu. Det är en person som har en hyresskuld som är uppe i 35 000 kronor och som inte vill medverka till att lösa situationen. Men vi försöker verkligen att undvika att stämma våra hyresgäster eftersom det blir en personlig tragedi för en människa som troligen redan har det besvärligt, säger Ulf-Henrik Östlund, marknadschef hos Platen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Bostadsstiftelsen har en bostadssocial samordnare som aktivt söker upp hyresgäster som till exempel kommer efter med hyran.

Annons

– Vi är generösa med avbetalningsplaner och gör vad vi kan för att våra hyresgäster ska kunna bo kvar. Det är bättre både för hyresgästen och för oss eftersom vi oftast får in våra pengar så småningom, säger Ulf-Henrik Östlund.

Läs ocksåDe stämmer hyresgäster på miljoner

Platen anlitar ett inkassobolag men i de fall som det inte lyckas driva in skulden under två års tid så går den normalt sett tillbaka till hyresvärden.

– Där ligger den kvar och så länge man har en skuld till oss så får man inte hyra någon ny lägenhet hos Platen. Det brukar förr eller senare få de flesta att betala, säger Ulf-Henrik Östlund.

 

Annons
Läs ocksåGjorde inte rent golvbrunn - stämdes på över 300 000

Stångåstaden i Linköping, som har flest hyresgäster i Östergötland, har ett registrerat ärende hos tingsrätten och förvaltningschef Ulf Gustafsson konstaterar att det är ovanligt att det går så långt som till stämning. Sedan omkring tio år tillbaka överlåter Stångåstaden sina ärenden till ett inkassobolag.

– Det är ett smidigt sätt för oss att hantera det här och vi märkte att antalet ärenden minskade när vi införde den rutinen. Jag tror att folk tar det mer allvarligt när ett inkassobolag hör av sig än när vi som hyresvärd gör det, säger Ulf Gustafsson.

Läs också Kronofogden: Undvik att hamna hos oss Norrköpingshyror höjs med 5,3 procent: "Inget att bli lycklig över" Anitas värd vill höja hyran med 11 procent: ”Helt orimligt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.