Platen omorganiserar – igen
Då, 2011, fick många bovärdar byta bostadsområden och de delades in i större team. Men förändringen blev inte helt lyckad och nu är det dags igen.
– Vi gör om så att bovärdarna delas in i tre olika yrkesroller, säger Ulf-Henrik Östlund, marknads- och kommunikationschef på Bostadsstiftelsen Platen.
Hittills har bovärdarna jobbat med den mesta, från kundkontakter till reparationer. Nu ska arbetsuppgifterna renodlas. I varje område ska det finnas en fastighetstekniker, som sköter just tekniska bitar som exempelvis ventilation, en fastighetsvärd med ansvar för bland annat yttre skötsel och en kundvärd.
– Kundvärdarna kommer till exempel att sköta visningar och vara dem man som hyresgäst framför allt har kontakt med, säger Ulf-Henrik Östlund.
Han medger att anledningen till att man gör en ny omorganisation så kort inpå den senaste beror på att resultatet inte blev som tänkt.
– Nu vill vi justera det som inte blev bra.
Platen hoppas bland annat att renodlade arbetsuppgifter ska ge ökad effektivitet. Att personalen hinner mer när arbetsdagen blir mindre splittrad mellan en mängd olika uppgifter.
Vad tjänar hyresgästerna på omorganisationen?
– Jag tror att det blir enklare i och med att de kan prata med en och samma person, kundvärden, varje gång det är något. Rena felanmälningar ska däremot även i fortsättningen göras till vår centrala felanmälan, säger Ulf-Henrik Östlund.
Den förra omorganisationen väckte kritik både internt och bland en del hyresgäster, som hade svårt att förstå varför ”deras” bovärd plötsligt flyttades någon annanstans. Om den nya förändringen också leder till reaktioner återstår att se.
Fackliga förhandlingar har hållits och den nya organisationen träder i kraft den här veckan.