HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Här blir lägenheten äntligen fri från löss – detta krävs för att de ska dö

Dalarna "Titta! Det finns fortfarande levande löss kvar!" Lindesbergsbostäders Åke Bergkvist tog med Hem & Hyra på lussanering.
Foto: Anna Rytterbrant

Det börjar klia på kroppen redan utanför lägenheten när Libos driftsansvarige Åke Bergkvist låser upp. Bara tanken på att lägenheten vi ska gå in i har varit full av löss de senaste fyra åren räcker.

Nu, fyra år och 140 000 kronor senare, ska den saneras från löss. Och Hem & Hyra fick följa med.

Läs ocksåHyresgäst vägrar hjälpa värden utrota vägglöss - sägs upp

Lägenheten ska värmas upp till 60 grader för att döda alla löss. Vanligtvis räcker det med att sanera sovrum, men inte den här gången.

– Jag har sagt till saneringsfirman att det inte räcker med sovrummen i den här lägenheten, det har varit löss så länge här att vi misstänker att de spridit sig även till kök och vardagsrum, säger Åke.

Och mycket riktigt, medan Nomors sanerare tejpar igen fönstret i ett av sovrummen för att hålla kvar värmen från de stora värmefläktarna som snart ska slås på, ropar Åke Bergkvist från vardagsrummet intill att han funnit både döda och levande löss.

Läs ocksåTvångsförvalning för trakasserier och brister i fastigheten

Och nu är de hungriga, för lägenheten har stått tom i en månad.
– Löss kan överleva utan problem i 18 månader utan mat. De lever faktiskt längre om de inte äter. De går in i någon slags dvala, berättar Åke medan han lyser på de små krälande krypen med sin ficklampa.

Hem & Hyra har flera gånger tidigare skrivit om den aktuella hyresgästen i Lindesberg som vägrat att ge Libo tillträde till lägenheten för att sanera den.

När ärendet togs upp i hyresnämnden i höstas hade lössen redan hunnit sprida sig till två grannlägenheter. Hyresnämnden beslutade att hyresgästen skulle vräkas eftersom han inte samarbetat tillräckligt kring saneringen och därmed brustit i den så kallade vårdplikten.

Läs ocksåKalmarhem höjer hyran med 1,8 procent

– Han tog med sig sina möbler och flyttade till en annan hyresvärd i länet, så nu får löss där, konstaterar Åke Bergkvist krasst.

Slutnotan för tre misslyckade saneringsförsök och en riktig sanering har landat på 120 000 kronor. Därtill kommer förlorade hyresintäkter för minst tre månader på cirka 20 000 kronor.

Därmed är problemet för Libo över, i varje fall i den här lägenheten.

Hyresgästen i den aktuella lägenheten är nämligen inte den ende som Libo haft problem med när det gäller att få komma in och sanera skadedjur. Utan detta var tredje gången som Libo vände sig till hyresnämnden för att få en hyresgäst uppsagd på grund av löss, men första gången de fick gehör.

– Nu hoppas vi att folk snart förstår att vi måste få sanera – annars riskerar man sin bostad, säger Åke Bergkvist.

Hem & Hyras undersökning visar dessutom att det är fler hyresvärdar än Libo som har dessa problem. Vi kontaktade 18 slumpvalt utvalda kommunala hyresvärdar i länen Örebro, Södermanland, Dalarna, Värmland, Västmanland, Uppsala och Gävleborg. Av totalt 15 svarande uppger 14 att de har problem med att hyresgäster inte samarbetar tillräckligt vid sanering av skadedjur.

De kommunala bostadsbolagen i Flen och Eskilstuna anser att det borde införas ett skadestånd för de som inte anmäler skadedjur eller försvårar saneringen och Örebrobostäder och Mimer i Västerås har börjat ta ut en straffavgift för saneringar som inte blir av.

– Sedan vi började jobba med att träffa alla hyresgäster och skriva en överenskommelse så har fall där det inte fungerar minskat markant, säger Thomas Ljungh på Mimer.

Läs också Vätterhem satsar mångmiljardbelopp på ökad trygghet Monica i Dingle får inget stöd av hyresnämnden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.