Annons

Sebastian får vänta på ersättning för mögelskador

Södertälje ​Familjen Grönfors lägenhet var så full av mögel att de tvingades flytta till en evakueringslägenhet. Nu kräver dem nära 30 000 kronor i ersättning för förstörda kläder och hyresutlägg. Men beskedet om ersättning dröjer.

​Trerummaren i Geneta i Södertälje är fräsch med nya tapeter och ommålat i varje rum. Hyresgästen Sebastian Grönfors medger att den är fin. Men vägen dit var lång och jättejobbig berättar han när han står med ettårige Samuel på armen.
– Jag är missnöjd med hur Telge Bostäder har skött det här. Vi har väntat länge utan att få några pengar, säger Sebastian Grönfors.

Annons
I väntan på att lägenheten gjordes i ordning fick familjen Grönfors, två vuxna och tre barn, flytta till en tvårummare.
 
Därefter började arbetet med att försöka få ut ersättning för mögelskadade barnkläder, gardiner, gosedjur, mattor och ersättning för flytthjälp. Familjen har också begärt ersättning för att de fortsatte betala hyran för trean men under en period bodde i en tvåa. Totalt begär familjen Grönfors cirka 30 000 kronor.
– Vi håller på att sammanställa hans kostnader för till exempel hyresreduktion och kostnader för att flytta telefon och han ska få pengarna inom kort. Men när det gäller lösöret dröjer det eftersom det ska avgöras av vårt försäkringsbolag, säger Janette Jardefalk chef för affärsområdet förvaltning på Telge Bostäder.
 
Skälet att det dröjer innan Sebastian får reda på om han får ersättning är att det ska utredas av skaderegleringsföretaget Crawford & Company. Men Crawford & Companys vd, Robert Lundström, säger att Telge Bostäders agerande har försenat handläggningen.
– Vi har fått Sebastian Grönfors version och hans ersättningsanspråk. Men på grund av att Telge Bostäder inte svarat på våra frågor trots att det har gått sex veckor har vi inte kunnat gå vidare med ärendet, säger Robert Lundström.
 
Janette Jardefalk är självkritisk till hur Telge Bostäder hanterat frågan.
– Vi borde svarat snabbare på frågorna så att de kan gå vidare, jag vet inte varför det dragit ut på tiden. Men vi skickar det inom kort, säger hon.

Annons
Läs också Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" 76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta” Hyresvärden monterade bort dörrbromsen – Marianne, 88, föll och skadades allvarligt De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.