Skadedrabbade hyresgäster fast i skuldfälla hos MKB
Den drabbade hyresgästen orsakade i början av året en vattenskada i sin lägenhet. Hennes hemförsäkring täckte skadan men Folksam vill inte stå för den administrativa kostnad som MKB kräver. MKB vill ha 7 500 kronor för ”konsult- och samordningskostnader”.
Enligt Lars-Gunnar Larsson, hyresjuridisk samordnare på MKB, beror det på att bolaget inte har någon egen organisation för att hantera den här typen av skador och därför anlitar en konsult. Kostnaden för konsulten vill MKB ha ut av hyresgästen.
När Folksam inte betalar administrationskostnaden hamnar hyresgästen i en skuldfälla omöjlig att ta sig ur. Eftersom MKB hittills inte krävt in den här typen av skulder kan hyresgästerna inte heller bestrida skulden. Ett tiotal hyresgäster är drabbade.
Hyresgästföreningens jurist Andreas Persson menar att skälet till att MKB väljer att inte gå vidare med kravet till domstol är att de vet att de inte skulle få ut pengarna den vägen. Han har inte kunnat nå någon lösning för en medlem som haft problem med en obetald skuld.
– Jag kan inte se MKB:s agerande på något annat sätt. MKB skickar bara ut information om skulden till hyresgästen men inget kravbrev, säger Andreas Persson.
– Hyresgästerna blir maktlösa. De kan inte få bort sin skuld om de inte betalar den. Det enda rakryggade av MKB hade varit att gå till tingsrätten och kräva in skulden, säger Andreas Persson.
Försäkringbolaget Folksam uttalar sig inte i enskilda fall men enligt Folksams chefsjurist Ewa Åhlund har försäkringsbolaget och MKB haft en del diskussioner om liknande fall och hon är förvånad över att det inte är löst. Folksam har i ett flertal skadefall betalat reparationskostnaderna till MKB, men inte de administrativa kostnader som benämnts ”konsult – och samordningskostnader”. Inte heller hyresgästerna ska betala dessa kostnader, anser Folksam, eftersom det arbetet får anses ingå i MKB:s verksamhet.
– Vi anser att vi har stöd i en par rättsfall från Högsta domstolen där det framgår att man inte får ersättning för administrationskostnader av det här slaget. Det blir svårt för våra kunder att hantera den uppgivna skulden eftersom det inte kommer något formellt krav från MKB. Det är också en etisk fråga för hyresvärden, hur man väljer att hantera krav mot sina hyresgäster, säger Ewa Åhlund.
Den drabbade hyresgästen är mycket besviken på MKB. I ett brev till hyresgästen skriver MKB: ”Vi har valt att informera er på detta sätt så att ni har en förståelse för varför det kvarstår ett skuldsaldo när ni i något annat ärende kontaktar MKB”.
– Jag har haft så mycket problem med dem. De säger att skulden kommer att synas om jag vill byta lägenhet, säger hyresgästen.
Lars-Gunnar Larsson, hyresjuridisk samordnare på MKB, delar inte Hyresgästföreningens eller Folksams syn.
– Vi håller på att kommunicera med Folksam angående det här och jag hoppas att vi ska kunna hitta en lösning, säger Lars-Gunnar Larsson.
Folksam menar att de har rätten på sin sida.
– Folksam är det enda försäkringsbolaget som inte betalar den här kostnaden. Och den dom i Högsta domstolen som de hänvisar till menar jag inte är relevant för de här fallen, säger Lars-Gunnar Larsson.
Att det bara skulle handla om Folksam håller försäkringsbolaget inte med om.
– Vi har fått uppgift om att även andra försäkringsbolag har samma inställning som Folksam har till dessa kostnader, säger Ewa Åhlund på Folksam.
Lars-Gunnar Larsson på MKB, varför kräver ni inte in skulden så hyresgästerna slipper ha det hängande över sig?
– Vi kommer att få det rättsligt prövat om vi inte kommer överens med Folksam.
När då?
– De första ansökningarna om stämning blir i så fall före årsskiftet, säger Lars-Gunnar Larsson.
– De första ansökningarna om stämning blir i så fall före årsskiftet, säger Lars-Gunnar Larsson.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.