Annons

Störda av buller – i sex år

Nacka Sprängningar, buller och damm. Hyresgästerna på Kvarnholmen har levt med störningar i sex år. Nu kräver de mer kompensation för oljudet.
Foto: Kenneth Samuelsson
Gunnel Karlsson och Arvid Söderberg har köksfönstret några meter från de bullrande maskinerna.

Gatan på Tre kronors väg på Kvarnholmen är uppgrävd och ljudet av flera arbetsmaskiner överröstar det som hyresgästerna Gunnel Karlsson och Arvid Söderberg berättar.

Vi går in i lägenheten som ligger några meter från gatan, det ihållande ljudet utifrån hörs fortfarande. Och så har det varit till och från i sex år.
– Vissa dagar är det skitjobbigt. Man väcks vid sju när de börjar jobba. På dagen vågar man knappt gå ut, grävmaskiner och betongbilar kör förbi i full fart. Alla här på gatan störs. Det värsta var när de sprängde, säger Gunnel Karlsson.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

Arvid Söderberg har bott i lägenheten sedan 1962, Gunnel Karlsson i 20 år. Men Arvid Söderberg ångrar att han inte bytte lägenheten och flyttade när han blev pensionär.
– Det känns för jäkligt att bo så här och jag svär för mig själv att jag inte tog mig härifrån, säger han.

JM AB som äger marken och husen har kompenserat hyresgästerna vid några tillfällen genom åren. Alla hyresgästerna fick en månadshyra i kompensation 2013, därefter har de fått kompensation när det sprängde, vissa cirka 900 kronor och andra 9 000 kronor. Utöver det har de sluppit årliga hyreshöjningar under 2016, cirka 40 kronor i månaden.

Men Arvid Söderberg är missnöjd med kompensationen.
– Jag är sur för att vissa som bodde lite närmre där de sprängde fick en och halv månadshyra, 9 000 kronor och vi fick 900 kronor. Vi vill ha mer i kompensation, i alla fall en månadshyra, säger han.

Annons
Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Ann-Britt Olsson och Bo Nilsson som bor några dörrar bort i funkislängan är inte heller nöjd med kompensationen.
– Vi fick 9 000 i kompensationen när de sprängde. Det är löjligt låg kompensation om man slår ut det på alla år som vi blivit störda. Hyran borde sänkas under hela byggtiden, säger hon.

Nu har Arvid Södergren och flera andra hyresgäster tagit hjälp av Hyresgästföreningen för att få mer kompensation.
– Vi har försökt stå ut och skulle vilja få någon jäkla uppskattning. Vi hade kunnat kalla ihop hela Nacka och demonstrerar men det har vi inte gjort, säger Arvid

Vasiliki Papayannis, förhandlingshandläggare på Hyresgästföreningen, säger att Hyresgästföreningen kommer att kräva att hyresgästerna får kompensation för men i nyttjanderätten.
– Vi har kontakt med ett flertal hyresgäster men vet inte hur många som vi kommer att kräva kompensation för i slutändan, säger hon.

Läs ocksåMio tar strid mot fakturan för störning: ”Ska man inte kunna spela musik mitt på dagen?”? Mio Pettersson har fått flera besök av störningsjouren när han spelat musik på eftermiddagen. Nu vägrar han betala värdens senaste faktura.

Ägare till husen är Kvarnholmen Utvecklings AB som JM AB, Peab och Folksam äger. Leif Malmberg, Förvaltningschef på JM AB är ansvarig för förvaltningen av husen, men vill inte säga om han tycker att hyresgästerna ska få mer kompensation.
– Vi har inte förhandlat hyrorna för 2017 än så jag vet inte om de kommer att få mer kompensation. De har fått kompensation vid flera tillfällen och ibland tycker jag att de har fått för stor kompensation, men det är ju ge och ta i en förhandling, säger han.

Annons

Vissa hyresgäster tycker att de borde få mer uppskattning för att de står ut med att bo i en sådan miljö, hur ser du på det?
– Vi har kompenserat dem när det funnits skäl till det. Men det är ju inte så att vi går och delar ut presentkort, säger han.

Hur länge kommer byggnationen och störningarna att bestå?
Projekten på Kvarnholmen kommer att pågå ett bra tag till, ibland nära hyresgästerna och ibland längre ifrån, säger han.

Läs också Här får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig" Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.