HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Svårt bryta bilens dominans i Varberg

Varberg Om klimatförändringen ska bromsas måste bilismen minska. Men i en mindre stad är det lättare sagt än gjort. Frågan om parkeringar orsakar politisk strid i Varberg.
Foto: Gustaf Görfelt / AnnaKarin Löwendahl
Hur många bilparkeringar ska det finnas och vad ska det kosta att parkera? Det är knäckfrågorna i Varberg. På p-platsen till vänster i bild byggs nu ett hus nästan helt utan boendeparkering. Det är ett specialhus där lägenheterna är reserverade för ungdomar under 24 år.

– Det är en rätt snårig ekvation. Vi har diskuterat det mycket, säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande.

I Varberg är det fortfarande gratis att parkera på gatan och på kommunala parkeringsplatser. Det enda som krävs är en p-skiva som visar hur länge man stått.

Läs ocksåPolitikerna vill att göteborgarna ska åka kollektivt – men har chockhöjt priset

Detta är inte ovanligt på små orter. Men Varbergs kommun har 66 000 invånare och beräknas växa med 1 200 personer i år. Bara i centralorten bor det 35 000. Trafikinfarkt och bilister som cirkulerar och letar efter en ledig ruta är ett vanligt problem.

Ann-Charlotte Stenkil (M).

– Vi skulle vilja styra trafiken mer. Bland annat har vi byggt flera parkeringshus för rätt stora kostnader. Men det är gratis att stå där och de kostar oss 16 miljoner kronor om året. Det hade varit bra att kunna använda de skattepengarna till annat, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Förra året var kommunpolitikerna nära att införa parkeringsavgifter, men i sista stund blåstes beslutet av. Anledningen var omsorgen om butikerna i centrum.

Läs ocksåDyra parkeringsplatser - här vill hyresvärden få dig att sälja bilenI förgrunden en cykel upphängd på servicestation. Eric Sjögren från Cykelpoolen har på sig cykelhjälm. Han demonstrerar hur lådcykelpoolen fungera för Silvana Dinha och hennes dotter Angela Isak (skymd för kameran).

– Vi har jobbat mycket för att behålla en levande stadskärna. Nu är handlarna redan ganska hårt prövade. Dels av pandemin och konkurrensen från e-handeln, men också av att många gator är uppgrävda. Trafikverket håller på med ett jättestort projekt, att gräva ner Västkustbanan i en tunnel, säger Ann-Charlotte Stenkil.

I det läget beslöt den borgerliga majoriteten att avvakta med parkeringsavgifterna. Socialdemokraterna protesterade och menar att bilar prioriteras när pengarna kunde gå till skola, vård och omsorg.

Den andra frågan handlar om boendeparkering. Ett förslag till ny kommunal parkeringsstrategi har varit ute på remiss under sommaren. Men redan innan den antagits har politiker både till höger och vänster uttryckt tvivel.

Läs ocksåJan-Åke blev av med sin parkering – fick lösa det självJan-Åke Malmer på parkeringen nära sitt hus i Kållered.

Kommunens tjänstemän vill gå i samma riktning som i Göteborg och andra orter.

Som Hem & Hyra har beskrivit i flera artiklar försöker bostadsbolag och kommuner bygga billigare och minska bilberoendet genom att nya hus förses med färre parkeringar. I stället erbjuds hyresgästerna tillgång till cykelpool, bilpool och cykelrum med inbyggd servicestation.

”Kollektivtrafiken inte ett alternativ”

Men en bilfri tillvaro i en storstad är en sak. I Varbergs kommun är läget annorlunda, menar Göran Henriksson, ordförande i Hyresgästföreningen Varberg.

– Av våra största arbetsplatser ligger både Ringhals och Värö Bruk utanför tätorten. Bor du i Veddige och arbetar på Värö är inte kollektivtrafiken ett alternativ. På orter som Kungsäter går kanske bussen två gånger om dagen, och tiderna är anpassade efter gymnasieelever, säger Göran Henriksson.

Samtidigt säger han att Hyresgästföreningen inte avfärdar att nyare hus kan ha färre parkeringsplatser.

– Men det beror på var de ligger.

Kostnaden för en 30-dagarsbiljett. Prisökningen i Varbergs kommun har varit mycket lägre än i storstäderna under 2010-talet, men kollektivtrafiken är inte alls lika utbyggd.

Inne i Varberg då? Borde inte läget vara bättre där? Tyvärr inte, menar Ann-Charotte Stenkil.

– Vi har gjort några experiment att bygga hus med lägre p-norm, och i stället ha bilpool och cykelverkstad. Men det visade sig att de som flyttade in de facto hade lika många bilar som alla andra. Då parkerar de på gatan och då blir grannarna förgrymmade, säger hon.

Marginella minskningar

Frågan är ändå inte död. Ett hus med lägenheter som riktar sig till ungdomar 18-24 år byggs med parkeringsnorm noll.

I den nya stadsdelen Västerport har p-normen sänkts marginellt. Där blir det 0,8 p-platser per lägenhet istället för 0,9 som är standard för ett så pass centrumnära läge.

– En del byggherrar har muttrat och velat ha noll. Man har påstått att husen ligger så centralt att människor inte behöver bil, men det tror vi inte riktigt på. Hyrorna kommer att bli rätt höga. Har man råd med det brukar det höra ihop med att man har råd med bil också, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Varberg växer så det knakar. Från nyår till oktober har det byggts 593 nya bostäder, en rekordsiffra för kommunen.

Nu förutsätter stadsplaneringen att bilburna invånare i Västerport ska hyra in sig i nybyggda parkeringshus i området. Men återigen finns risken att de ställer sig på gatan i stället.

– Det har hänt i andra områden som Sörse, där Varbergs Bostad förtätat och rivit gamla garagelängor. De boende har erbjudits att stå i nya parkeringshus, men där är hyran högre och då väljer de gatan, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Det låter som att den fria gatuparkeringen gör det svårt för er att samhällsplanera. Vad är egentligen politikens roll här? Ska ni vänta på att saker ändrar sig i samhället eller ska ni bidra till att de förändras?

– Det är en svår fråga. Politiken vill gärna gå före, men har inte kommuninvånarna incitament att ändra sina vanor så kommer de inte att uppföra sig som vi trodde.

Men klimatkrisen är redan ett faktum. Vad tror du kommer att hända i framtiden?

– För de som bor utanför stadskärnan finns ingen tät kollektivtrafik. Men där tror jag att fler kommer att gå över till el- och hybridbilar. Och blir det knöligt att köra bil så kanske fler överväger att sälja åtminstone den ena bilen i hushållet.

Kollektivtrafiken sköts regionalt, men vad gör ni på kommunal nivå för att förbättra den?

– Vi har stått för att bygga om bussnätet i Varberg och flytta hållplatser. Det är färre stopp nu och vi har rätat ut bussrutterna. Det var inte populärt när det gjordes, men i efterhand har vi sett resultatet. Fler åker buss nu, även om det förstås gått ner under pandemin.

Varberg är på väg att gå från småstad till en större stad. Nu låter det som att kommunen är mitt i steget och har svårt att sätta ner fötterna. Tycker du att det stämmer?

– Ja, och det är inte lätt. Det är en fråga om tillvänjning. I början ville Varbergsborna inte stå i parkeringshusen i centrum. De ville stå precis utanför banken, eller på torget som de alltid gjort. Men nu har vi ganska god beläggning i p-husen vid vissa tider. Många har upptäckt att de är strategiskt placerade. Det är lite samma sak som att åka kollektivt. Människor har inte varit vana. Men de börjar vänja sig.

Hyresgästerna och klimatkrisen
Läs också Bilfri stadsdel splittrar Trollhättan - "Bara för en utvald klick" Billiga lägenheter rivs för att ge plats åt nybyggen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.