HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Taket rasade efter fyra dagar – hyresgästerna fick ta in på hotell

Stockholm Paret hade bara bott i sin lägenhet som de hyrt i några dagar när putsen i taket plötsligt föll ner. "Trots att det som inträffade inte var vårt fel ordnade värden Einar Mattsson inget ersättningsboende. Vi tvingades i stället ta in på hotell som vi dessutom själva har fått betala," berättar hyresgästen Tommy.
Taket rasade
Foto: Privat
Hyresvärden hade inte undersökt lägenheten ordentligt innan den hyrdes ut. Efter fyra dagar föll en del av lägenhetens innertak ner. Som tur var det ingen som var hemma när det inträffade.

För ungefär ett år sedan flyttade paret in i en hyresrätt i centrala Stockholm.

– Efter fyra dagar föll en del av lägenhetens innertak ner. Som tur var det ingen som var hemma när det inträffade. Annars hade någon kunnat skadat sig. Vi upptäckte vad som hade hänt först när vi kom hem, berättar hyresgästen Tommy.

Läs ocksåSovrumstaket i Fredriks lägenhet rasade in: "Hade jag överlevt om jag legat i min säng?"Fredrik Eriksson i Trollhättan råkade ut för ett takras i sin lägenhet.

Efter kontroll visade det sig att ytterligare innertak riskerade att ramla ner och att lägenheten behövde evakueras.

– Det var bara att ringa samma flyttfirma som bara några dagar tidigare hade hjälpt oss att flytta in och be dem hjälpa oss att flytta ut. Vi hade inte hunnit packa upp allt.

– Trots att vi inte kunde bo kvar i lägenheten ordnade hyresvärden inte med något alternativboende till oss. De första nio dagarna bodde vi på hotell, som vi själva ordnade, och därefter i vårt fritidsboende tills att lägenheten blev beboelig ungefär två månader senare. Samtliga innertak, förutom badrummets, behövde putsas om.

Läs ocksåEn månad efter dramatiska takraset kan Fredrik flytta hem igenFredrik Erikssons säng och allt annat i rummet blev begravt i rasmassorna.

Betalade över 20 000 kronor för hotell

Tommy menar att hyresvärden agerade vårdslöst som inte undersökte lägenheten ordentligt innan den hyrdes ut till paret.

– Det hade varit tillräckligt att knacka i taket för att upptäcka att putsen hade släppt. Det var bara en tidsfråga innan den skulle rasa ner. Det var först efter att putsen börjat ramla ner som någon kontroll gjordes.

De nio hotellnätterna kostade paret 20 520 kronor.

Läs ocksåInnertak rasade in i vardagsrum

– Vi begärde ersättning för hotellkostnaderna via vår hemförsäkring – som vi har hos försäkringsbolaget If – men fick nej.

Paret gick då vidare till försäkringsbolagets kundombudsman som i ett utlåtande skriver att det kan gå att via hemförsäkringen få ersättning för logikostnader som orsakats av vissa typer händelser, till exempel brand, explosion, frätande gas som bildas vid oavsiktlig upphettning av plast, jordskalv eller skyfall.

”Mot bakgrund av att den nu aktuella situationen, där del av innertaket fallit ner, inte finns med i ovanstående uppräckning saknas stöd i försäkringsvillkoret att lämna ersättning”, skriver kundombudsmannen.

”Alla tycker att någon annan ska betala”

Fastigheten ägs försäkringsbolaget Brandkontoret, men förvaltas av fastighetsbolaget Einar Mattsson som också är det företag som paret har tecknat sitt hyresavtal med.

Men inte heller det bolaget anser att det har någon skyldighet att stå för parets hotellkostnad. I ett mejl till Hem & Hyra beklagar dock förvaltaren Leif Rautavaara det som paret råkat ut för.

”Det alltid olyckligt när en skada inträffar. Inga andra hyresgäster i huset drabbades i detta fall. Den hyresgäst som råkade ut för den här skadan har vi ersatt. Det betyder att de fick hyresfritt från det att skadan inträffade tills det att lägenheten åter var satt i brukbart skick. Vi stod även för kostnaden att flytta och magasinera bohaget. Därmed har hyresgästen fått ersättning enligt de riktlinjer som finns om men i nyttjanderätten. Vad beträffar ersättningsboende så har fastighetsägaren ingen möjlighet att stå för detta. Vi rekommenderar hyresgästen att kontakta sitt hemförsäkringsbolag.”

– Alla tycker att det är någon annan som ska betala. Vi har därför anmält det som har hänt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som får avgöra vem som har rätt, säger Tommy.

Läs också Nyseparerade Piotr nekades lägenhet – så svarar Einar Mattssons vd Nyseparerade Piotr nekas bostad av värden Einar Mattsson – för att han har barn

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.