Annons

Tvist om kalsong i toalett avgörs i domstol

Malmö I ett och ett halvt år har hyresgästen och Heimstaden varit oense om kostnaden för att stopp i avloppet. Hyresvärden vill ha skadestånd men mannen vägrar att betala.

Allt bottnar i ett stopp i avloppet för ett och ett halvt år sedan. Och ett par kalsonger. Nu ska en domare avgöra striden om slantarna.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Heimstaden har vänt sig till tingsrätten med en stämningsansökan riktad mot en hyresgäst i en fastighet på Möllevången. Mannen är 70-årsåldern och har bott i huset i över tio år.

Vintern 2015, några dagar innan julafton, blev det stopp i avloppet på adressen. En rörmokarfirma skickades ut för att åtgärda problemet. Enligt anteckningarna från uppdraget hade stoppet orsakats av att hyresgästen hade tappat ner ett par kalsonger i toaletten. Värden menar att han själv hade berättat om det och notan för arbetet slutade på 3125 kronor.

Heimstaden skriver i sin ansökan att stoppet inte hade att göra med skicket på avloppssystemet utan var hyresgästens eget fel, eller slarv. Eftersom mannen vägrat betala trots upprepade påminnelser väljer värden nu att gå till domstol med rörmokarnas uppgifter som bevisning.

Annons
Läs ocksåHundratals fall av hot och våld mot fastighetsskötare – Henrik knivhotad: "Döden värsta scenariot"

Heimstadens skadeståndskrav har ökat sedan avloppskonflikten startade och ligger nu på totalt 5688 kronor, ökningen består i kostnaderna för att driva ärendet vidare.

Hyresgästen medger delar av händelseförloppet men menar att problemet omöjligt kan ha uppstått på det sätt som Heimstaden har beskrivit. Därför vill han heller inte stå för notan.

— Det hade redan varit problem med avloppet i fjorton dagar. Det bubblade redan innan det blev stopp, säger han.

Läs ocksåFlyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: "Vi fick en chock"En tvådelad bild. Den vänstra är en närbild på en golvmopp på ett golv. Den högra är en bild på en liten familj, en kvinna med bakåtstruket hår i blond hästsvans till vänster, en liten pojke cirka ett år i mitten med vit skjorta och svart fluga, och en man till höger med svart hår.

Mannen är medlem i Hyresgästföreningen som tidigare har varit kontaktade i ärendet, men inte efter att stämningen kommit in till tingsrätten.

Annons

Patrik Hall är VD på Heimstaden. Han tycker inte att att storleken på summan är det avgörande utan menar att det är etiskt och moraliskt viktigt att driva fall av den här typen. Att det vore orättvist om andra hyresgäster annars skulle tvingas vara med och betala.

— Om man anser att en kostnad ska betalas av ena parten, hyresgäst eller fastighetsägare, ska man vidhålla det man tycker är rätt, säger han.

 

Läs också Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats Hovrättens dom slår fast: Matos inte okej – ska inte behöva öppna fönstret vid matlagning Vädjan till värden att laga elfel var förgäves – huset brann ner

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.