Tvist om kalsong i toalett avgörs i domstol
Allt bottnar i ett stopp i avloppet för ett och ett halvt år sedan. Och ett par kalsonger. Nu ska en domare avgöra striden om slantarna.
Heimstaden har vänt sig till tingsrätten med en stämningsansökan riktad mot en hyresgäst i en fastighet på Möllevången. Mannen är 70-årsåldern och har bott i huset i över tio år.
Vintern 2015, några dagar innan julafton, blev det stopp i avloppet på adressen. En rörmokarfirma skickades ut för att åtgärda problemet. Enligt anteckningarna från uppdraget hade stoppet orsakats av att hyresgästen hade tappat ner ett par kalsonger i toaletten. Värden menar att han själv hade berättat om det och notan för arbetet slutade på 3125 kronor.
Heimstaden skriver i sin ansökan att stoppet inte hade att göra med skicket på avloppssystemet utan var hyresgästens eget fel, eller slarv. Eftersom mannen vägrat betala trots upprepade påminnelser väljer värden nu att gå till domstol med rörmokarnas uppgifter som bevisning.
Heimstadens skadeståndskrav har ökat sedan avloppskonflikten startade och ligger nu på totalt 5688 kronor, ökningen består i kostnaderna för att driva ärendet vidare.
Hyresgästen medger delar av händelseförloppet men menar att problemet omöjligt kan ha uppstått på det sätt som Heimstaden har beskrivit. Därför vill han heller inte stå för notan.
— Det hade redan varit problem med avloppet i fjorton dagar. Det bubblade redan innan det blev stopp, säger han.
Mannen är medlem i Hyresgästföreningen som tidigare har varit kontaktade i ärendet, men inte efter att stämningen kommit in till tingsrätten.
Patrik Hall är VD på Heimstaden. Han tycker inte att att storleken på summan är det avgörande utan menar att det är etiskt och moraliskt viktigt att driva fall av den här typen. Att det vore orättvist om andra hyresgäster annars skulle tvingas vara med och betala.
— Om man anser att en kostnad ska betalas av ena parten, hyresgäst eller fastighetsägare, ska man vidhålla det man tycker är rätt, säger han.