Tvist om kalsong i toalett avgörs i domstol

Malmö I ett och ett halvt år har hyresgästen och Heimstaden varit oense om kostnaden för att stopp i avloppet. Hyresvärden vill ha skadestånd men mannen vägrar att betala.

Allt bottnar i ett stopp i avloppet för ett och ett halvt år sedan. Och ett par kalsonger. Nu ska en domare avgöra striden om slantarna.

Läs ocksåHotfulla sms till hyresvärden – ny lag fick mannen vräktEtt sms, en siluett och en bild av en ingång till rätten i Karlstad.

Heimstaden har vänt sig till tingsrätten med en stämningsansökan riktad mot en hyresgäst i en fastighet på Möllevången. Mannen är 70-årsåldern och har bott i huset i över tio år.

Vintern 2015, några dagar innan julafton, blev det stopp i avloppet på adressen. En rörmokarfirma skickades ut för att åtgärda problemet. Enligt anteckningarna från uppdraget hade stoppet orsakats av att hyresgästen hade tappat ner ett par kalsonger i toaletten. Värden menar att han själv hade berättat om det och notan för arbetet slutade på 3125 kronor.

Heimstaden skriver i sin ansökan att stoppet inte hade att göra med skicket på avloppssystemet utan var hyresgästens eget fel, eller slarv. Eftersom mannen vägrat betala trots upprepade påminnelser väljer värden nu att gå till domstol med rörmokarnas uppgifter som bevisning.

Läs ocksåSatte eld på sin lägenhet timmar innan vräkning – vill själv ha hårdare fängelsestraffTre bilder. En visar ett eldhärjat kök, en andra är ett foto på en maskad sida ur dompapper. Den tredje är en suddig övervakningsbild.

Heimstadens skadeståndskrav har ökat sedan avloppskonflikten startade och ligger nu på totalt 5688 kronor, ökningen består i kostnaderna för att driva ärendet vidare.

Hyresgästen medger delar av händelseförloppet men menar att problemet omöjligt kan ha uppstått på det sätt som Heimstaden har beskrivit. Därför vill han heller inte stå för notan.

— Det hade redan varit problem med avloppet i fjorton dagar. Det bubblade redan innan det blev stopp, säger han.

Läs också"Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tidEn kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.

Mannen är medlem i Hyresgästföreningen som tidigare har varit kontaktade i ärendet, men inte efter att stämningen kommit in till tingsrätten.

Patrik Hall är VD på Heimstaden. Han tycker inte att att storleken på summan är det avgörande utan menar att det är etiskt och moraliskt viktigt att driva fall av den här typen. Att det vore orättvist om andra hyresgäster annars skulle tvingas vara med och betala.

— Om man anser att en kostnad ska betalas av ena parten, hyresgäst eller fastighetsägare, ska man vidhålla det man tycker är rätt, säger han.

 

Läs också Hyresgäst skruvade loss delar i rinnande toalett – fick besked om uppsägning Hyrde ut till knarkliga – fick råttinvasion: "Här är vad jag vaknade till"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.