HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Tvist tvingar hyresnämnden anställa extra personal

Göteborg Fastighetsägarna har lämnat in handlingar rörande över 30 000 lägenheter. Hyresnämnden i Göteborg har fått ta in fyra personer extra enbart för att registrera alla ärenden.
Den strandade förhandlingen mellan Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen ska inte gå ut över hyresnämndens vanliga arbete. Det lovar Hans Henriksson, hyresråd.

Händelseutvecklingen är en följd av att Fastighetsägarna GFR strandat sina förhandlingar med Hyresgästföreningen i Göteborg. Istället har organisationen, som företräder en rad privatvärdar, överlåtit åt hyresnämnden att besluta om eventuell hyreshöjning för 43 000 bostäder.

Hittills har dokument rörande över 30 000 lägenheter lämnats in till nämnden.

Läs ocksåHyresgäster protesterade – men Halmstadvärden får renovera

– Vi har tillfälligt anställt fyra personer i tre månader för att de ska registrera så många ärenden de hinner, säger Hans Henriksson, hyresråd.

Även om det inte blir ett ärende per lägenhet så blir det ändå flera tusen olika, när varje fastighetsägares alla hus ska behandlas.

Fastighetsägarnas motpart i rätten blir hyresgästerna. De som är medlemmar i Hyresgästföreningen kan ge fullmakt åt organisationen att företräda dem, men varje hyresgäst ska ändå få en kallelse. Nämnden har börjat skicka ut brev och ett första sammanträde är utlyst den 11 april. Då ska hyreshöjningen för en fastighet med ett drygt 20-tal lägenheter avgöras.

Läs ocksåBrev till alla Västerstadens hyresgäster: ”Betala inte”

Förutom de fyra registratorerna har dock ingen extra personal anställts.

Vad händer om det här fortsätter? Klarar ni belastningen med bara ordinarie personal?

– Ja och nej. Vi kommer att klara det, men det kommer att ta väldigt lång tid. Alternativet är att anställa en massa folk. Men det går inte att avgöra sådana här ärenden utan att ha rätt kunskap, och det är inte så enkelt att hitta sådan personal. Därför har vi bara tagit in extrapersonal för den mer rutinmässiga hanteringen.

Läs ocksåSjukdom och honung bet inte på hyresnämnden - småbarnsmammma får bo kvar

Kommer tvisten att gå ut över ert vanliga arbete?

Nej, det får inte drabba våra mer akuta ärenden, de ska löpa som vanligt. Om en hyresgäst till exempel vill byta sin lägenhet eller hyra ut i andra hand, så har man ju bara glädje av ett beslut som kommer relativt snabbt. Också om en hyresvärd säger upp en hyresgäst för avflyttning så är det angeläget för alla inblandade att få besked snart.

Om hyrestvisten tar lång tid, finns det inte risk för stora retroaktiva höjningar?

Då finns det speciella regler som gör att hyresgästen kan få anstånd med betalningen. Man behöver alltså inte betala hela den retroaktiva hyreshöjningen på en gång.

Känner ni er pressade?

Nja, vi får ta det som det kommer. Vår organisation är helt otillräcklig för det här, men så länge det inträffar sällan kan man ju inte dimensionera bemanningen efter det. Om det däremot skulle börja hända varje år så skulle vi behöva förstärka organisationen.

Läs också Trots strandning: Västerstaden höjer hyran på eget bevåg Hyrde i familjens hus – tog ut ockerhyra i andra hand

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.