Trollhättan
I juni bröt hyresvärden APF upp Sandra Borgs golv för att täta en vattenläcka. Nu är det oktober och golvet är fortfarande uppbrutet. "Jag betalar hyra för en lägenhet som jag inte kan bo i", säger Sandra.
Sandra Borg bor med sina två söner Emil, 5 år, och Casper, 6 månader, i ett rum och kök på Myrtuvevägen på Sylte i Trollhättan. I dagsläget är dock lägenheten obeboelig. Så har det varit sedan fredagen efter midsommar. Då lät hyresvärden, APF Management AB, bryta upp Sandras golv.
– Grannen hade fått en vattenskada. Så de behövde öppna mitt golv för att byta ut och koppla ihop rören. Så här blev det, säger Sandra och går före in i rummet.
Parketten längs med rummets södervägg är söndersågad och ligger staplad i en hög. Där golvet tidigare låg gapar en flera decimeter bred lucka med gråbrun sand och vattenledningar i dagen. Listerna, som tidigare satt på väggen ligger bredvid med spikar som sticker upp.
– Vi har inte kunnat bo här sedan den 29 juni. Dels för att det inte går att röra sig här i vårt enda rum. Och dels för att det växer mögel på väggen där vattnet runnit fram, säger Sandra.
När veckorna gick och ingenting hände ringde Sandra och gjorde en felanmälan hos APF. Ändå hände ingenting.
– Jag vet att grannen, som hade vattenläckan, har fått nytt golv. Men den här lägenheten glömde de tydligen av, säger Sandra som nu vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.
Annons
Hur kan ni behandlar era hyresgäster så här? Den frågan ställer Hem & Hyra till Fredrik Carlson, en av delägarna i APF Management AB.
– Vattenläckan gjorde att det har var blött och det har tagit tid att torka upp. Men den exakta statusen på vad som ska göras just nu har jag inte. Det får vi kolla upp, säger Fredrik Carlson.
Sandra har inte sett till varken fläktar eller avfuktare. Borde ni inte ha använt det om det var blött?
– Jo, det är vad man använder i sådana här fall. Jag kan inte svara på varför det inte gjorts denna gång, säger Fredrik Carlson.
Sandra har betalat hyra för en lägenhet som varit obeboeligt i över tre månader. Ska det vara så?
– Jag håller med om att det har tagit tid. Det viktiga nu är att vi ser till att få arbetet gjort och lägenheten återställd. Sedan ska Sandra ersättas. Det normala är att vi gör upp med Hyresgästföreningen om ersättning efter att arbetet är klart. Vi ska göra rätt för oss, säger Fredrik Carlson.
Annons
Varför tar ni tag i detta först nu?
– Jag kan inte ge någon annan kommentar än att jag håller med om att de tagit tid. Men att vi nu tar tag i det. Vi är en seriös värd som har satsat rejält sedan vi tog över Myrtuveområdet år 2015. Då var det ett nedgånget område. Men vi har återinvesterat intäkterna. Målat fasaderna och byggt om trettio procent av de totalt 105 lägenheterna, säger Fredrik Carlson.
Fakta:
APF Management AB
Grundades 2010 och har verksamhet i Västsverige med uppdrag för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och investerare.
Har fastigheter i Skövde, Trollhättan, Uddevalla, Vara, Vänersborg, Brålanda, Lidköping och Svanesund.
Erbjuder ekonomisk- och teknisk fastighetsförvaltning, projektledning, uthyrning samt fastighetsskötsel.
Erbjuder även konsulttjänster som omfattar fastighetsrelaterade analyser, värderingar, underhållsplaner och besiktningar.