HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Uppsagd efter vattenskada: ”De vill bara jävlas med mig”

Stockholm Anatole Brou evakuerades i tio månader efter vattenskadan. Men när han därefter inte gick med på att byta lägenhet blev han uppsagd av hyresvärden Primula som anser att han själv orsakat skadan.
Foto: Roger Rosenlund
Anatole Brou i lägenheten som fick sådan vattenskada att det var fotdjupt i alla rum.

Vattenskadan i slutet av förra året var av det mer rejäla slaget. Anatoule Brou hade köpt en tvättmaskin till sin hyreslägenhet på Ålgrytevägen i Bredäng men visste att det behövdes experthjälp för att installera den korrekt och för att försäkringar skulle gälla. Han hyrde in en firma för jobbet men det blev en installation som avvek från skolboken på en gång.

– Han öppnade fel vattenrör. Det kom vatten överallt. I hela lägenheten, ut på balkongen, nedför trappan. Det blev panik, berättar Anatole Brou, som berättar att vattnet stod och sprutade i 45 minuter innan servicepersonal från fastighetsägaren kom och åtgärdade problemet. Läckan drabbade även hyresgästerna i lägenheten under.

Läs ocksåKrogbesökare duschas när hyresgäster badar

Anatole Brou och familjen fick en evakueringslägenhet i en annan del av huset men när det var dags att flytta tillbaks började bekymren.

Först får Anatole Brou veta att han inte får flytta in i sin gamla lägenhet om han inte går med på över tretusen kronor i hyreshöjning. Det vägrade Anatole Brou, han vill flytta tillbaks till sin lägenhet han bott i de senaste femton åren – då kommer nästa tuffa villkor från hyresvärden – familjen blir nu uppsagd eftersom de anses ha orsakat hela skadan.

Hyresgästföreningen kopplas in och försöker först medla till en hyreshöjning på 600 kronor. Det går inte värden med på och efter förhandlingar slutar nu ärendet med att Anatole Brou får bo kvar till sin gamla hyra. Men uppsägningen lever vidare.

Läs ocksåÖppna luftningsventiler orsakade stor vattenskada

– Vi menar att det är grovt ansvarslöst att inte kontrollera om fackmannen var behörig eller inte, säger Hanna Swälas Ek, förvaltningsansvarig på Primula.

Hyresgästföreningen å sin sida säger att hyresgästen kontrollerat behörigheten så långt det är möjligt, och det råder även delade meningar om vilka försäkringsbelopp som ska betalas av vem. Den totala kostnaden uppger värden ha landat på 700 000 kronor.

Återstår gör också att komma överens om huruvida balkongens inglasning ska återställas eller inte. Det vill inte värden men enligt hyresgästföreningen har han rätt till det eftersom den var inglasad innan vattenskadan. Det ärendet förbereds nu som ett kommande åtgärdsföreläggande i hyresnämnden. Primula å sin sida säger att avtalet för inglasningen gått ut, att vissa inglasningar är farliga och att de ska monteras ner i hela fastigheten framöver.

Läs ocksåRapporterade inte lägenhetsbrand - krävs på över halv miljon kronor

För Anatole Brou är händelseförloppet ganska enkelt.

– De vill bara jävlas med mig.

Läs också "Det regnade rakt in i barnens sovrum" 600 kronor dyrare att bo efter vattenskada i Varberg

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.