Värd hotade hyresgäst

Jönköping Hyresgästen saknade vatten i köket i en månad. När hon påtalade det och andra brister hotade värden henne. Nu döms värden till åtgärdsföreläggande på en rad punkter. 

Veronica Valdes har bott i två olika lägenheter på Hantverkaregatan i Värnamo. Under den tiden har incidenterna varit många. Under en period kom det inget vatten från kökskranen. Hon fick då hämta vatten från badrummet för att kunna diska. Det har varit mögel i badrummet, rostigt handfat och en icke-fungerande spisfläkt som bedöms vara över 25 år gammal. Men när Veronica påtalat bristerna för värden, har denne hotat med att vräka henne om hon avslöjade dem för någon. Värden har även hävdat att det är Veronica som är dålig på att städa. Om hon hade rengjort fläkten skulle den fungerat, hävdar han.

– Jag driver ett städföretag. Jag städar jämt här hemma, men det hjälper ju inte när vitvarorna är trasiga och gamla, säger Veronica.

Läs ocksåHjälp – min hyresvärd går inte att få tag på! Så kan du göraEn man som står bredvid en trädstam.

Veronica har bott i sin nuvarande lägenhet i fem år. Trots påtryckningar, har hon ännu inte fått något hyreskontrakt av värden. 

– Jag vet inte varför. Han har bara svarat: Okej, passar det inte så kan du flytta.

Veronica Valdes menar att även grannarna har problem med värden och med bristfälliga lägenheter. 

Läs ocksåElen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarnaEn kvinna i glasögon som tittar till vänster.

– Omflyttningen är stor. Folk trivs inte här och flyttar snabb igen. Jag skulle också flytta om det inte var så svårt att få tag i lägenhet i Värnamo.

När hyresnämnden besiktigade lägenheten konstaterades att den har ett eftersatt skick. Hyresnämnden har nu dömt värden till åtgärdsföreläggande. Föreläggandet gäller en rad punkter, bland annat åtgärder av vitvaror, renovering av tapeter, golv och persienner. Senast den 1 oktober 2018 ska samtliga brister ha åtgärdats.

Hem&Hyra har sökt värden, men denne har ej svarat.

Läs ocksåHyresgäst med rullstol har inte kunnat använda sitt kök på ett halvår – värden vägrar återställa detDen funktionshindrade hyresgästen, som sitteri rullstol, kan inte använda sitt kök, efter att hyresvärden satt in en provisorisk lösning efter en vattenskada och vägrar att återställa köket.
Läs också 18 katter i kartonger i en trappuppgång – så hamnade de här Nya bostads-vd:n får 115 000 kronor i månadslön – 45 000 mer än företrädaren

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.