Vill stoppa skadegörelse med bioreklam
Under försommaren går filmen om konsekvenserna av klotter och skadegörelse på Borås biosalonger. Väl satsade pengar anser AB Bostäders vd Sven Liljegren.
Annons
– Det kostar oss 20 000 kronor att vara med och vi tror det är en bra investering. Budskapet är viktigt, säger han.
Förra året hade AB Bostäder kostnader på 1,6 miljoner för bränder och 1 miljon för skadegörelse. I några fall kunde skadegörelsen faktureras med 17 000 kronor. Pengar som kunde använts till något bättre för bolagets drygt 7 000 hyresgäster.
– Jag skulle kunna tro att våra kostnader för skador kan vara högre, det är lätt hänt att man missar det i konteringen, förklarar Sven Liljegren.
Idén om reklamfilm på bio dök upp på Brottsförebyggande rådet där Sven Liljegren är engagerad.
– Jag tror inte att alla inser att det är riskfyllt att hålla på med skadegörelse. Jag hoppas filmen blir en väckarklocka för våra hyresgästers barn som går på bio.
Över 200 000 skadegörelsebrott polisanmäldes 2009 i landet, en ökning med 50 000 på tre år. En anledning till att fler anmäler förstörelse till polisen är Internet. De vanligaste brotten är klotter och skadegörelse mot motorfordon, som tillsammans står för mer än hälften av det som anmäls till polisen.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.