Annons

Hem & Hyra testar elcyklar: här är modellen som rullar bäst

Tester Elcykel-boomen fortsätter rulla över landet. Trots leveransproblem är var femte nyinköpt cykel i landet eldriven. Men vilken modell är egentligen bäst?
Elcykel och laddningssladd.
Foto: Pixabay

Att slippa sköta trampandet själv har blivit allt mer populärt bland svenska cyklister. Hem & Hyra har låtit Testfakta genomföra ett jämförande test för att kröna bästa elcykeln.

Årets test visar att räckvidden med fullt påslag av elmotorn ökat med 20–40 procent jämfört med tidigare års liknande test. Testet utförs av det auktoriserade laboratoriet Velotech i Tyskland.

Läs ocksåSkydda cykeln – låsen som håller tjuven bortaMan stjäl en cykel med hjälp av bultsax

I årets test är det Birk E-One som klarar räckvidden bäst med 33,3 ­kilometer. Det kan jämföras med testvinnaren 2018, som klarade 23 kilometer med högst motor­support. Sämst räckvidd i år har Cube med knappt 22 kilometer, vilket fortfarande är bättre än tvåan i testet från 2018.

– Jag kan inte peka på någon enskild anledning till att flera cyklar nu upp­visar mycket bättre resultat, säger Marco Brust, testledare på Velotech.

Det är en balansgång mellan att få bättre räckvidd men ändå be­hålla så mycket som möjligt av support­faktorn. Ett tydligt exempel på detta är test­vinnaren Merida som har en låg ­supportfaktor. På plan yta med minsta motorsupport har den bäst räckvidd på hela 178 km.

Läs ocksåSveriges bästa bearnaise korad i stort test: "Varierade mycket"Hitta Sveriges bästa bea med hjälp av Hem & Hyras stora test.
Bästa elcykeln avgörs i Hem & Hyras test
Elcykelns vikt är en inte helt oviktig faktor, av praktiska skäl.

Batteriet har inte utvecklats mycket

Ett bra resultat men kör du i kuperad terräng får du inte mycket hjälp när det går uppför. Fitnord är den cykel som har minst räckvidd men den ger också mest motorsupport.

I årets test uppmärksammar vi också vidareutvecklingar i design. Vi ser fler specialramar där batteriet är inbyggt i ramen, smarta funktioner för lysen och bagage och bra lösningar för att justera höjden på sadeln. Fler cyklar har även bättre stötdämpning.

Annons

Något som inte visar på några större skillnader i utvecklingen är bromsarna och batteriet.

Läs ocksåStort test – hitta bästa pannlampan: "Ljuseffekten sjunker"Osäker på pannlampan inför tältäventyret? Läs Hem & Hyras test!

– En mycket viktig del på en el­cykel är förstås batteriet som oftast bara ­följer med den cykel du valt utan att du på ­något sätt kan påverka det, säger ­Marco Brust.

Även om du köper den bästa elcykeln på marknaden ligger en del av dess fortsatta prestanda hos dig.

– Just hantering av batterierna är ­också något som konsumenterna själva ska var noga med.

Bästa elcykeln är delvis smakfråga

Enligt Marco Brust ska elcykelns batterier aldrig laddas upp till 100 procent eftersom det sliter så hårt på battericellerna. Och på samma sätt är det med att aldrig låta dem ladda ur helt. Battericellerna mår bäst av att ha det lugnt och inte stressas för mycket åt något håll.

När det kommer till bromsarna ser vi fortfarande ett behov av förbättring. Bromsarna är särskilt viktiga för en ­elcykel som går både snabbare och ­väger mer än en vanlig cykel.

Annons

Cykeln med klart bäst bromsverkan var Birk som uppmätte 469 N samt 483 N på fram- och bakhjulet vid torra bromsar.

Det är viktigt att prova sig fram ­beroende på hur du vill använda cykeln. Vilken ramhöjd och maxvikt du behöver och framför allt hur det känns att sitta på och testköra.

För den som gillar att cykla fort är det viktigt att det mekaniska motståndet är lågt, det vill säga att du kan cykla relativt obehindrad även när motorsupporten har stängts av vid 25 kilometer i timmen.

Samtliga testade cyklar har mitt-motor 250 W.

Merida Espresso City 300 SE EQ 418Wh
Totalbetyg: 8,0
Cirkapris
32 999 kronor
Konsumentkontakt
merida.se
Maxhastighet
26,5 km/h
Räckvidd i laboratorium
151,7 kilometer
Betyg räckvidd
8,3
Betyg köregenskaper
8,7
Betyg teknisk prestanda
8,2
Kommentar Bäst i test. Bra citybike med hög kvalitetskänsla. För lugnare cykling. Mycket låg supportfaktor.
Bra räckvidd. Bra körposition och dämpning i sadel och framgaffel.
Låg utväxling på högsta växeln.
Cube Touring ON1
Totalbetyg: 7,9
Cirkapris
30 599 kronor
Konsumentkontakt
xxl.se
Maxhastighet
25,5 km/h
Räckvidd i laboratorium
85,9 kilometer
Betyg räckvidd
7,8
Betyg köregenskaper
9,0
Betyg teknisk prestanda
8,3
Kommentar Stabil och väldigt hög kvalitetkänsla. Smart lösning för lampor.
Omedelbar respons i växlar och motor. Bra dämpning i framgaffel och sadel. Tyst motor.
Dålig räckvidd.
Buddy bike - Buddy D1
Totalbetyg: 7,7
Cirkapris
29 900 kronor
Konsumentkontakt
buddybike.no
Maxhastighet
27,6 km/h
Räckvidd i laboratorium
99,3 kilometer
Betyg räckvidd
8,5
Betyg köregenskaper
7,5
Betyg teknisk prestanda
6,7
Kommentar Bra köregenskaper. Mjuk växling.
Ett speciellt system för att montera dubbade däck ovanpå de befintliga med dragkedja.
Sämre räckvidd pga. hög supportfaktor, trots kraftfullt batteri.
Birk E-One
Totalbetyg: 7,6
Cirkapris
32 900 kronor
Konsumentkontakt
birk.no
Maxhastighet
25,6 km/h
Räckvidd i laboratorium
122,9 kilometer
Betyg räckvidd
8,0
Betyg köregenskaper
6,0
Betyg teknisk prestanda
7,8
Kommentar Den tyngsta cykeln i testet.
Mycket bra bromsar. Mycket bra räckvidd.
Batteriluckan skramlar.
Fitnord Venture 500
Totalbetyg: 7,6
Cirkapris
29 990 kronor
Konsumentkontakt
Sportproffsen.se
Maxhastighet
26,1 km/h
Räckvidd i laboratorium
75,8 kilometer
Betyg räckvidd
8,3
Betyg köregenskaper
6,6
Betyg teknisk prestanda
6,3
Kommentar Enklare allroundcykel. Mycket hög supportfaktor.
Tydlig display och växelindikator
Mycket krångligt växelreglage. Dålig räckvidd. Högt mekaniskt motstånd.
Riverside 540E
Totalbetyg: 7,5
Cirkapris
26 999 kr
Konsumentkontakt
decathlon.se
Maxhastighet
26,3 km/h
Räckvidd i laboratorium
119,2
Betyg räckvidd
7,5
Betyg köregenskaper
7,2
Betyg teknisk prestanda
9,6
Kommentar Lättast i startfältet. Låg supportfaktor. Lågt mekaniskt motstånd.
Stabil cykel. Bra motorrespons och växel. Ergonomiskt utformade handtag.
Krångligt att växla mellan supportlägen. Otydlig växelindikator. Inga lampor, pakethållare eller skärmar följer med.
Evobike Sport-9
Totalbetyg: 7,4
Cirkapris
24 995 kronor
Konsumentkontakt
evobike.se
Maxhastighet
26,9 km/h
Räckvidd i laboratorium
108,0 kilometer
Betyg räckvidd
7,7
Betyg köregenskaper
7,8
Betyg teknisk prestanda
8,1
Kommentar Stabil och bra, men enkel cykel överlag.
Bra växellägen. Ingen kännbar inbromsning när man når 25km/h. Tydlig display.
Ingen dämpning i sadel eller framgaffel.
Läs också Stort test – Här är de bästa arbetsbyxorna: "Blev förvånade" Vilken honung är bäst? Stort test korar vinnaren

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.