Hyresråd får JO-kritik för lång handläggningstid

Jönköping Nitton månader är alldeles för lång tid från ansökan till sammanträde i hyresnämnden. Det anser JO som kritiserar det ansvariga hyresrådet hos hyresnämnden i Jönköping.

När hyresgästen bott i sin lägenhet i Kalmar ett tag upptäckte hon att hennes hyra var mycket högre än den som den förra hyresgästen betalat. Enligt Hyresgästföreningen var hyran nästan 1 400 kronor för hög. I februari 2013 gjorde därför hyresgästen med hjälp av Hyresgästföreningen en ansökan till hyresnämnden i Jönköping om att hyran skulle sänkas. Drygt ett år senare, i maj 2014, hade hyresgästen tröttnat på att det fortfarande inte hänt något, därför gjorde hon en anmälan till JO om den långa handläggningstiden. Då hade hyresnämnden bokat in en sammanträdestid för att behandla ärendet i september samma år.

Det är en väldigt lång handläggningstid, vilket JO noterar. I sitt beslut skriver JO att hyresnämnderna enligt hyreslagen ska handlägga sina ärenden skyndsamt, handläggningen har i det här fallet brutit mot skyndsamhetskravet och hyresrådet får därför kritik för detta. Även hans sätt att sköta dokumentationen i ärendet har varit bristfällig.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

I början av handläggningen har hyresrådet kontaktat en advokat som det senare visade sig inte skulle företräda hyresvärden. Hyresvärden delgavs därför inte formellt förrän i juni 2014, det vill säga femton månader efter ansökan till hyresnämnden. Hyresrådet har också kommit överens med Hyresgästföreningen att vänta med sammanträde tills ett relaterat ärende var avgjort i tingsrätten utan att kontakta hyresvärden, vilket han borde ha gjort.

Till JO skriver hyresrådet att hyresnämnden borde ha sett till att hyresvärden blev formellt delgiven redan när anmälan kom in, i så fall hade sammanträde kunnat hållas på våren 2014.
Sammantaget gör detta att JO kritiserar hyresrådet.

Hyresrådet har avböjt att kommentera JO:s beslut.

Läs ocksåDen minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case”

Läs mer:

Kalmarbo JO-anmäler hyresnämnden i Jönköping

Medlem kan få ersättning efter miss av Hyresgästföreningen

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.

Ett års väntetid hos hyresnämnden i Jönköping

Läs också ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.