Birgitta får 18000 i ersättning för höga elkostnader

Landskrona ​Trots att Birgitta Jörnehavs elräkningar var mycket högre än grannarnas förnekade hyresvärden att det skulle vara något fel på hennes panna. Tillsammans med Hyresgästföreningen har hon nu lyckats motbevisa fastighetsägaren. I dagarna fick Birgitta 18000 kronor i ersättning av hyresvärden.

​Redan när Birgitta Jörnehav flyttade in i sitt radhus i Härslöv började hon misstänka att det var något fel på hennes panna. Elräkningarna kändes omotiverat höga. När hon jämförde sina kostnader med grannarnas var det alltid hon som hade den högsta räkningen, trots att de befann sig i liknande livssituationer och bodde i exakt lika dana hus.

De senaste kalla vintrarna blev problemen allt mer akuta.
─ Jag älskar att bo i det här huset men eftersom elräkningarna var så höga såg det ut som om jag skulle bli tvungen att flytta, säger Birgitta Jörnehav och berättar att hon vissa månader kunde få en elräkning på 4000 kronor.

Läs ocksåHyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut överenskommelse om hyranNiclas Sundell, Hyresgästföreningen och Sebastian Ländin, Urban Rights.

När hon tog upp problemen med Limhamnshus förnekade de att det skulle vara något fel på hennes panna.
─ De sa att det troligtvis var min elmätare som det var fel på. Sen hävdade de att jag förbrukade mycket mer el än mina grannar, säger Birgitta Jörnehav.

För drygt ett år sedan började Birgitta att kartlägga sin elförbrukning. Hon satte in en extra elmätare i elskåpet och kunde på så sätt konstatera att elmätaren fungerade. Hon stängde även av olika apparater i hemmet olika dygn och kunde på så sätt anteckna hur mycket el apparaterna slukade.

När hon stängde av pannan sänktes hennes elförbrukning drastiskt. Eftersom hon insåg att hon inte kunde driva ärendet själv vände hon sig till Hyresgästföreningen. Efter att även Hyresgästföreningen gjort noggranna jämförelser kontaktade de hyresvärden för en uppgörelse.

Läs ocksåDroppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"En kvinna tar ut tvätt ur en tvättmaskin. En annan kvinna står bredvid.

När Birgitta Jörnehav för några dagar sedan fick hem sommarens hyresavier i brevlådan upptäckte hon att hyresvärden hade dragit av 18000 kronor på kommande inbetalningar.
─ Det här känns jättebra. Det visade sig att kompressorn i pannan inte har fungerat sedan jag flyttade in. Periodvis har det varit jättejobbigt att driva det här ärendet men nu kan jag äntligen pusta ut, säger hon.

Även Hyresgästföreningens representanter känner sig nöjda med resultatet.
─ Det här blev en riktig solskenshistoria. Det känns bra att allt arbete har gett resultat, säger juristen Lillemor Nordhöj.

Läs också Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.