Blev svartlistad av Lulebo när han krävde sin rätt
Torbjörn Sjögren med familj bor på Mjölkudden i Luleå. Förra sommaren orsakade en vattenskada hos grannen ovanför att familjen inte kunde använda sitt kök.
– Vi fick en nyckel till en annan, tom, lägenhet intill. Dit fick vi gå och laga vår mat varje dag, berättar Torbjörn Sjögren.
Familjen ansåg att de borde få någon form av kompensation för de problem som uppstod. Torbjörn Sjögren tog kontakt med Hyresgästföreningens jurist Magnus Söderlind. Han uppmanade familjen att deponera en månadshyra hos Länsstyrelsen tills parterna kommit överens om ersättning.
En uppgörelse nåddes mellan familjen och Lulebo. Torbjörn Sjögren tog ut de deponerade pengarna och betalade in den överenskomna summan som Lulebo skulle ha. Familjen kompenserades med 3000 kronor.
Därmed var saken ur världen trodde Torbjörn Sjögren. Det var den inte. Familjen hade svartlistats av Lulebo.
Det var när familjen skulle ställa sig i Lulebos bostadskö som svartlistningen uppdagades.
– Flickan börjar i en ny skola till hösten och vi ville komma närmare den. Men jag kunde inte förstå vad som var fel när jag försökte gå in på Lulebos hemsida och ställa oss i kön, berättar Torbjörn Sjögren.
Sjögren blockerades med ett rött meddelande som uppmanade honom att kontakta Lulebo.
– Jag gjorde det i tron att något var fel med deras hemsida eller min dator. Jag kunde väl aldrig tro att de skulle påstå att jag hade en hyresskuld och därför inte kunde få hyra något hos dem. Jag förstod ingenting.
Skulden var det belopp som Sjögren deponerat hos Länsstyrelsen. Men det hade ju redan reglerats.
– Jag fick tala med en av cheferna. Hon sa att det inte spelade någon roll. Jag skulle ändå inte få ställa mig i kön. Jag förstår inte varför jag ska straffas? Vad har jag gjort för fel? Jag gjorde ju bara som man ska, det vill säga deponerade hyran tills det var klart och betalade in det vi kommit överens om. Och jag har alltid betalat hyran i tid.
Även Hyresgästföreningens jurist är mycket kritisk till Lulebos agerande.
– Lulebos beteende är bedrövligt och tyder på noll respekt både för hyreslagen och hyresgästerna. Fast parterna kommit överens agerar Lulebo på ett rent hämndartat sätt. Det är fruktansvärt oroväckande om det ska bli så här för alla hyresgäster hos Lulebo som kräver sin lagliga rätt, säger Magnus Söderlind.
Birgitta Wäppling, marknadschef på Lulebo, säger att hon inte vill kommentera enskilda ärenden.
– Det gör vi inte. Men vi har inget som heter ”svartlistning”. Detta är kundens egen benämning, eller er. Generellt gäller att alla kunder som har skuld hos oss och/eller har ett pågående ärende där tvist uppstått, inte kan boka sig för ny bostad, innan skulden är löst och/eller ett pågående ärende är uppgjort och reglerat.
– Lulebo måste lära sig att skilja på begreppen. Deponering av hyran hos Länsstyrelsen är ingen skuld. Hyran är ju betald, menar Magnus Söderlind.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.