HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Brev till alla Västerstadens hyresgäster: ”Betala inte”

Göteborg Hyresgästföreningen delar ut brev till samtliga 1 500 hushåll i privatvärden Västerstadens hus. Uppmaningen är att inte betala hyreshöjningen som värden försöker driva igenom trots strandade förhandlingar.
Foto: Gustaf Görfelt
Vägrar. Hyresgästen Marita Andersson tänker meddela sin värd Västerstaden att hon inte godtar den nya hyran. Hon kräver en återgång till förhandlingarna eller prövning i hyresnämnden .

Som Hem & Hyra tidigare har berättat har Västerstaden strandat hyresförhandlingarna. I stället för att förhandla eller gå till hyresnämnden har bolaget skickat ut brev till alla boende om att hyran höjs med 1,6 procent.

Hyresgästföreningen har redan två gånger uppmanat alla sina medlemmar hos Västerstaden att inte betala. Men den här veckan går föreningen ett steg längre.

Läs ocksåTrots strandning: Västerstaden höjer hyran på eget bevåg

Hyresgästföreningens anställda tar till fotarbete och ger sig ut för att dela ut brev till samtliga hyresgäster i Västerstadens hus, inte bara till dem som är medlemmar. Det rör sig om 1 500 hushåll på ett 50-tal adresser runtom i Göteborg.

Brevet innehåller fyra uppmaningar:

  1. Bli medlem i Hyresgästföreningen.
  2. Meddela din värd att du motsätter dig den nya hyran.
  3. Fortsätt betala den gamla hyran
  4. Meddela Hyresgästföreningen om du får post från hyresvärden. Vill värden pröva hyran i hyresnämnden så får du ett personligt ombud från Hyresgästföreningen och behöver inte själv närvara i nämnden.

Västerstaden hänvisar till att stadens kommunala bostadsbolag fick en hyreshöjning på 1,8 procent efter beslut i Hyresmarknadskommittén. Men Hyresgästföreningen anser att den jämförelsen är orimlig.

Dels tar Västerstaden redan idag ut en högre hyra för en genomsnittlig trerummare än vad de kommunala bolagen gör. Dels hamnar Västerstaden tillsammans med Victoria Park på jumboplats när hyresgästerna får sätta betyg på hur nöjda de är med sina värdar. De kommunala bolagen får betydligt bättre värden.

Föreningens motbud till Västerstaden var 1,2 procent, den nivå som de flesta av Göteborgs privatvärdar höjt hyran med i år.

Marita Andersson är ordförande i Hyresgästföreningen Hisingen. Hon är även hyresgäst hos Västerstaden i Länsmansgården, och är en av dem som fått brev från sin värd om att hyran höjs utan en förhandlingsöverenskommelse.

Läs ocksåSå höjs studenthyrorna i Östergötland

– Det är ett väldigt fult sätt, säger hon.

Marita Andersson och hennes man är nöjda med sin lägenhet där de bott i 15 år, men tycker inte att förvaltningen håller måttet. Marita räknar upp en lång rad brister i underhåll och skötsel i bostadsområdet. Allt från sophantering till skötsel av källare och utemiljöer.

– Det är tråkigt när man går till bilen och det är skitigt med måsar som kalasar på sopor. Det är givetvis ett delat ansvar mellan hyresgäster och värd, men värden måste göra sin del. Man får också väldigt dålig respons när man ringer och vill ha något utfört, säger Marita Andersson.

Läs ocksåStrandade förhandlingar om Västerstadens hyror

Hon har meddelat Västerstaden att hon inte godtar hyreshöjningen och hoppas att så många som möjligt av hennes grannar gör samma sak.

– De ska inte ha mer än andra. Västerstaden ligger långt ner på listan av en anledning, det är ingen bra fastighetsägare, säger Marita Andersson.

Västerstaden hävdar å sin sida att problemet ligger hos Hyresgästföreningen.

I ett brev till hyresgästerna skriver företaget att ”hyresförhandlingar i Göteborg verkar styras mer av ideologi än av de förhållanden som påverkar hyresmarknaden” och att ”Hyresgästföreningen region Västra Sverige har allt svårare att träffa överenskommelser.”

”Vi som hyresvärd har i flera år sett betydande svårigheter med förhandlingar i Göteborg” skriver bolaget.

”Västerstaden anser att Hyresgästföreningens agerande är oansvarigt och oroar de boende”.

 

HEM & HYRA RÄTTAR: I en tidigare version av den här artikeln påstods att hyresgästen är tvungen att meddela värden att hen inte accepterar den nya hyran. Detta stämmer inte. Hyresgäster har vid en strandning inte någon skyldighet att meddela hyresvärden att man inte godtar höjningen. Hyresgästerna kan förhålla sig helt passiva och fortsätta betala sin nuvarande hyra. Däremot rekommenderar Hyresgästföreningen att hyresgäster för tydlighetens skull ändå meddelar värden att de underkänner höjningen.

 

LÄS MER: Trots strandning – Västerstaden höjer hyran på eget bevåg

Fakta: Direktavisering

När en hyresförhandling strandat råder avtalslöst tillstånd. En del värdar väljer då att gå ut med nya avier till sina hyresgäster med den högre hyran.

Om du som hyresgäst betalar den nya högre hyran innebär det att du godkänner höjningen.

En hyresgäst kan inte förlora sin lägenhet genom att fortsätta betala den gamla hyran utan värden måste då låta pröva höjningen i hyresnämnden.

Läs också Förhandling gav 130 miljoner kronor i lägre hyra i norr Privatvärdar i Kungsbacka höjer hyrorna för 2 700 hushåll

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.