HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Värden lovar ökad trygghet – men Liam och Petra vågar inte hoppas

Uddevalla Nattro, trygghet och stöttning av sin värd Fortinova. Det är vad Liam och Petra på Packhusgatan i Uddevalla önskar sig. Men de känner sig nonchalerade. Den störande grannen är nu avhyst, men fortfarande känner de boende oro. Hur många nycklar är på vift? Vem ringer de när det är inbrott i källaren eller på vinden? Bolaget har inget kontrakt med vaktbolaget som det hänvisas till i trappan.
Foto: Kajsa Wedberg
Äntligen! Petra Andersson och grannen Liam Eriksson, som är med på länk på grund av förkylning, hoppas att de kan pusta ut efter år av trakasserier från en granne. De har efterlyst stöd av värden, men tycker inte att de tagits på allvar.

Hyresgästerna på Packhusgatan vittnar om åratal av otrygghet, störningar och ren rädsla. De har haft grannar som missbrukat och haft psykiska problem. Det har gjort oron stor och många nätter av störd sömn. Nu har grannen blivit avhyst och det spirar lite nytt hopp bland de boende. Ska det äntligen bli lugn och ro i huset? Ska de äntligen få känna trygghet i sina hem?

Samtalen till polisen har varit återkommande, ibland flera gånger i veckan. Det var så ofta att poliserna som kom blev bekanta de boende.

Läs ocksåNu förklarar paret: "Därför äter vi grannarnas sopor"En man och en kvinna i ett fönster visar två plastbyttor med mat.

– Jag har nästan bett om ursäkt när jag ringt polisen, säger Petra Andersson. Men vad ska vi göra? Det handlar ju om våra hem, vår trygghet.

Vågar inte hoppas

Petra Andersson och Liam Eriksson bor i huset. De kan pusta ut en aning nu när den störande grannen tvingats flytta, efter beslut i hyresnämnden. Det har varit en lång process med störd nattsömn, upphittade kanyler i tvättstugan, uppbruten port och inbrott i källaren och på vinden. Men de säger också att resan till en trygghet i huset är lång. De önskar att samtliga lås bytes ut, att källardörrarna går att stänga och låsa ordentligt och att de får tillgång till en trygghetsjour som de kan ringa när något inträffar.

De vågar inte tro att allt nu blir bra bara för att den störande grannen vräkts. De har varit med om samma resa tidigare, att en granne flyttat och en ny, störande person flyttat in. Därför vill de ha hjälp av bostadsbolaget.

Läs ocksåKlagade för mycket - nu ska hela rasket rivasHål i ett innertak

– Vi är medvetna om att det är är jättesvårt att bli av med en hyresgäst som ställer till problem, säger Petra. Men det gör ju också att bostadsbolaget ska göra allt för att skydda oss som sköter oss. Nu har vi inte känt att vi fått det stödet och skyddet som vi behövt.

Liam berättar hur enkelt det är att ta sig över på hans takterrass utanför lägenheten. Det finns inga väggar, så det är bara att kliva in där. Andra hyresgäster i huset har en avskärmning som gör det lite svårare att bara gå dit.

Fortinova lovar förbättringar. Bland annat ska Liam Eriksson få en avskärmning på sin takterrass för att slippa obehörigt spring utanför fönstret.

– Jag har försökt få till en sådan avskärmning, men det har inte lyckats. Fortinova säger att det är en standardhöjning och något annat svar får jag inte. Men för mig handlar det om trygghet för mig och min familj.

Problemet var extra stort när de hade den störande grannen alldeles intill. Han kunde bara kliva in och stå utanför fönstret, vilket blev väldigt obehagligt, berättar Liam.

– Vi har ett litet barn, vi kan inte sova och det känns inte tryggt att någon bara kan stå där utanför, säger Liam.

– Jag hade väl gärna betalat hundra kronor mer i månaden, bara jag fått upp en avskärmning säger han.

Läs ocksåBröderna Kopp vräks – lägenheter ska bli bröllopssviterBröderna Kopp sitter i solen på trädäcket bara ett stenkast från Kalmarsund.
Knivfynd på vinden

Petra och Liam berättar att personer tidvis sovit i trappuppgången. Det har varit flera inbrott i källaren och på vinden har de hittat yxor och knivar. Även det gör att tryggheten är hotad. När de kontaktade hyresvärden menade de att Liam skulle ta med sig föremålen till polisen, vilket han absolut inte ville göra.

– Jag ville ju inte gå genom stan med de där sakerna, säger han.

Föremålen som hyresgästerna hittade på vinden i sitt hus.

De säger att det krävs inte så mycket för att få de boende att känna sig trygga i sina hem.

– Det vi önskar är att man lyssnar på oss, finns som stöd när det blir sånt här kaos och att man snabbt byter lås och ser till att alla dörrar fungerar, säger Petra. Det räcker inte med att man låter trevlig när vi ringer och klagar utan att man verkligen tar oss på allvar. Vi vet hur verkligheten ser ut i vårt boende och vilken otrygghet vi känner. Det måste de förstå.

Hyresvärden lovar bättring

Ann Marie Derengowski är kund- och hyreschef på Fortinova. Hon säger att hon inte kan kommentera enskilda ärenden och uttalar sig därmed mer allmänt om hur bostadsbolaget ser på hyresgäster som stör sina grannar.

– Det är ett stort problem när hyresgäster allvarligt stör sina grannar, säger hon. Men vi är styrda av hyreslagen som gör att det tar väldigt lång tid att få en person avhyst.

Hon säger att störningsärenden alltid tas på allvar av Fortinova och att man då börjar med att tala med den störande hyresgästen.

– Ibland går det, ibland inte. Men det krävs att man startar en dialog, säger hon.

Hon betonar också vikten av att grannar rapporterar alla former av störningar, gärna noterar tider och sådant när det varit problem.

– Ju fler sådana varningar vi har desto lättare är det att få tillstånd en avhysning, säger hon.

Allvarliga störningar och obetalda hyror hänger ofta ihop och då gör alltid Fortinova två olika ärenden av problemen, för att få en enklare och snabbare process hos hyresnämnden och kronofogdemyndigheten.

– När en avhysning är gjort byter man ut nycklar eller låskolvar för att hindra den avhyste att komma tillbaka. Så kommer också att ske på Packhusgatan, berättar Ann Marie Derengowski.

Hon menar att Fortinova alltid tar anmälningar om störningar på allvar, att bolaget vill göra allt för att hyresgästerna ska känna trygghet.

– Ja, det är deras hem och självklart är det viktigt att de ska må bra och inte behöva känna oro. Vi ser verkligen allvarligt på alla former av störningar och gör allt vi kan för att stoppa dem som ställer till det för sina grannar. Sedan vet vi alla att hyreslagen är väldigt stark och det gör att processerna blir långa.

Brytmärken. Porten är uppbruten flera gånger och hyresgästerna i huset hoppas att dörrarna blir säkrare och att låsen byts ut. ”Vi behöver den tryggheten i våra hem”, säger de.

Men vad säger du då om de boende i Uddevalla som känner sig nonchalerade och besvärliga när de kontaktar kontoret och berättar om vad de utsatts för?

Ann Marie Derengowski svarar i ett mejl: ”Vi har idag ingen separat störningsjour, utan vi har en jour som är öppen dygnet runt dit alla hyresgäster har möjlighet att höra av sig till.

Vi allvarliga störningar behöver polisen kontaktas. Informationen om vår jour finns i alla trapphus.

Jag beklagar att hyresgästerna har upplevt att de har blivit nonchalerade när de har framfört sina klagomål och önskemål till oss.

Hyresgästerna är våra kunder och vi ska alltid lyssna på dem, bemöta dem med respekt och de ska alltid bli tagna på allvar.”

Vi accepterar inte dåligt bemötande och vi arbetar löpande med att förbättra vår service.

Vi kommer att diskutera de brister i bemötandet som har framkommit och tar det på största allvar.”

Och sedan återkommer Ann Marie Derengowski och meddelar att Liam ska få sin balkong avskärmad och att låsen i trappuppgången ska bytas.

 

Fakta: Psykisk ohälsa och hemlöshet
  • Drygt 33 000 personer i Sverige befinner sig i någon form av hemlöshet.
  • Av dem bedöms cirka 8 000 personer behöva stöd för psykisk ohälsa.
  • Cirka 2 000 personer, en fjärdedel av landets hemlösa med psykisk ohälsa, uppger att de förlorat bostaden till följd av sin sjukdom.

Källa: Socialstyrelsen

Läs också Jessica får städhjälp av hemtjänsten – värden ville vräka henne: "Inte städat alls" Ingen tredje chans för slarvig hyresgäst - nu vräks han

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.