Efter badrumschocken i trygghetsboendet – nu måste Carinas golv brytas upp: ”Jag flyttar”

I november förra året öppnade Bergshamra trygghetsboende i Solna utanför Stockholm. Solnabor över 60 år skulle få anpassade lägenheter, bland annat med handtag på strategiska platser. Kommunala bostadsföretaget Signalisten presenterade moderna byggnader med innovativa balkonger och trädetaljer.
Men när de boende flyttade in blev det inte som planerat. Hissen stod stilla i flera dagar, lägenheter var kalla och porttelefoner hade kopplats fel.
Började med kyla och fel på glaset
Carina Östman, 67 år, bor i en etta på bottenvåningen. Hon en av dem som drabbades av kylan.
– Det var kallt redan när jag flyttade in, men i februari blev det riktigt illa, berättar hon.
Och inte nog med det. Fönsterglaset i hennes badrum som inifrån såg dimmat ut var i själva verket genomskinligt. Carina förstod det först efter att ett grannpar slagit larm. Hon hade alltså visat sig naken för grannarna i huset mittemot och många förbipasserande – varje dag. Fel fönster var installerat.
Carina har tagit ärendet om kylan till Hyresnämnden och hållit gott mod. Men i slutet av förra veckan hände något som fick de andra problemen att blekna.
”Stod vatten ända upp till golvet”
Hon upptäckte en vattenskada. Bakom fronten under diskbänksskåpet var golvet täckt av vatten. Carina stack ner handen i det hål i golvet där vattenrören är placerade.
– Jag kände att det stod vatten ända upp till golvet, säger hon.
Efter att Carina Östman kontaktat hyresvärden Signalisten fick hon besök av experter som konstaterade: En så kallad stos, en tätande krage runt ett vattenrör, monterades fel vid husbygget. Vatten har runnit ut vid stosen sedan Carina flyttade in. Golvet och delar av väggarna måste därför brytas upp för att man ska kunna åtgärda vattenskadan.
Vad känner du nu?
– Att jag inte på något sätt blev förvånad när jag upptäckte vattenskadan. Jag har sedan länge förstått att det inte blir någon förändring och har nu bestämt mig för att flytta. Jag skulle aldrig vilja bo kvar för att jag vet att det kommer att uppstå fler problem i framtiden. De har byggt ett hus men har inte haft kunniga människor som har byggt det.
Så du flyttar. Hur löser du den situationen?
– Just nu bor jag hos min son. Kanske flyttar jag till sambon i Danmark eller köper en bostadsrätt.

Problem med återkoppling
Carina säger att ett lika stort problem som kyla och felinstallerade glas är Signalistens dåliga återkoppling vid problem.
– I just den här situationen med vattenskadan har återkopplingen fungerat bra. Men det är flera jag pratat med som vittnar om samma sak. Vi ringer till Signalisten och så händer ingenting.
Därför säger hon att hon nu känner för de andra som bor kvar i huset och kan drabbas av nya problem.
Signalistens utvecklingschef Peter Wråke svarar på Hem & Hyras frågor.
Värmeproblem, hissproblem, felinstallerade porttelefoner, felinstallerade duschfönster och nu en vattenskada på grund av felinstallerade rör. Ska det få vara så här mycket fel i ett nybyggt hus?
– Vi är aldrig nöjda med att det blir fel såklart. Just vad det här problemet (Carina Östmans vattenskada) har för orsaker är inte riktigt klarlagt, vad jag förstår.
Vad tycker du om att Carina Östman fått nog av problemen i sin lägenhet och bestämt sig för att flytta?
– Vi tycker att det är tråkigt om hon har bestämt sig för att flytta.