Fler hyresförhandlingar misslyckas efter ny lag
När Hyresgästföreningen och de kommunala bostadsbolagen misslyckas med att förhandla hyrorna lokalt går fallet till Hyresmarknadskommittén för att lösas. Där har högen med ärenden vuxit sig allt större de senaste åren, en utveckling som är bekymmersam, uppger Anders Konradsson, chef för Hyresgästföreningens boendeenhet.
– Det är inte bra om vi får väldigt många strandningar för då är det ju ett tecken på att vi inte lyckas. Men vi är två parter som ska komma överens så mycket beror på hur våra motparter agerar. Så länge vi håller oss under 30 strandningar eller 10 procent av förhandlingarna så tycker vi att det är okej.
Men de två senaste åren har antalet strandningar i landet stigit till cirka 30 stycken. I region Sydost, där Östergötland ingår, inträffade fyra stycken när årets hyror skulle sättas, bland annat med hyresvärdarna Stångåstaden i Linköping och Hyresbostäder i Norrköping. En bidragande faktor är den nya lagen för allmännyttiga bostadsbolag från 2011, som bland annat innebär att bolagen ska drivas affärsmässigt.
Frågan om hur den nya lagen ska tolkas och att många bolag står inför stora underhållsbehov har lett till ett hårdare tonläge vid flera av förhandlingsborden.
– Många allmännyttor har intagit en tuffare attityd. En del vill inte ens lämna fram kostnadskalkyler vid förhandlingen. Medan vi har tagit upp att det varit låga räntor och att det borde slå igenom. Så det har varit en tuffare attityd från båda håll, säger Anders Konradsson.
För hyresgästens del kan det vara problematiskt med strandningar som drar ut på tiden. Om parterna inte kommer överens innan tänkt höjningsdatum riskerar hyresgästerna retroaktiva betalningar eller en högre höjning.
– Då går du in i förhandlingarna på högre hyra än du skulle ha gjort nästa gång, säger Magnus Persson, ny förhandlingschef för Hyresgästföreningen i region Sydost.
Hyresmarknadskommittén består av representanter från Sabo, Sveriges allmännyttiga bostadsföretags bransch- och intresseorganisation, samt Hyresgästföreningen.
Kommitténs uppgift är att fatta beslut när parterna inte själva kan komma överens i en hyresförhandling lokalt.
Parterna får lägga fram sina argument och presentera det ekonomiska underlag som man grundar sitt yrkande på. Därefter beslutar kommittén om en eventuell hyreshöjning.
Parterna måste acceptera kommitténs beslut.