Annons

Sunniva flydde fuktskadat hus – nu vill hyresvärden ha 46 000 kronor

Höör Sunniva Hampe ville flytta hem till Skåne och fick napp på en lägenhet. I början kändes allt bra men ganska snabbt förstod hon att nåt var fel. Tiden som följde beskriver hon som ett helvete. Nu vill värden ha 46 000 kronor.
Foto: Gry Ellebjerg
Sunniva Hampe.

När Sunniva Hampe i april flyttar ut från lägenheten i skånska Norra Rörum beskriver hon det som att hon lämnar ett och ett halvt ”helvetesår” bakom sig. Men konflikten med hyresvärden är inte slut, ska det visa sig. För han menar att hon formellt bor kvar till sista juli. Hon ska därmed betala fyra hyror till, totalt 46 000 kronor.
– Jag har haft ångest förr men aldrig på det här sättet. Jag har varit rädd för att bli hemlös, men framför allt har det känts som att jag har blivit anklagad för att vara lögnare, säger Sunniva Hampe.

När upphör ett hyreskontrakt gälla?

Konflikten mellan Sunniva och hennes hyresvärd har en lång historia och handlar främst om två saker. Dels det undermåliga boendet, med fuktskador och mögel. Där har värden anklagat Sunniva för att hänga tvätt inomhus, stänga av ventilationen och för att ha stulit en bäddsoffa. Han har också hotat att stämma henne för förtal efter en tidningsintervju.

Dels handlar det om när ett hyreskontrakt rent juridiskt upphör att gälla.

Sunniva Hampe kunde till slut flytta.

Vi har flera gånger sökt värden som inte har återkommit. Hem & Hyra har ringt, sms:at och mejlat men han svarar inte. Vi vill veta hur han ser på situationen. Värdens Stockholmsbaserade bolag, som äger fastigheten i Norra Rörum, har idag skulder på 30 000 kronor hos Kronofogden.

Hög hyra

Allt börjar i augusti 2020 när Sunniva Hampe skriver på hyreskontraktet. I ett sms har hon tidigare presenterat sig, och vilka andra som ska bo i lägenheten som ligger ovanför en gammal affär. Det är hon, två tonårsbarn, två katter, en kanin och en hund. Efter några turbulenta år norröver vill hon och barnen flytta hem till Skåne. Hyran är hög, 11 500 kronor, men hon är över glad att ha hittat en lägenhet, inte minst för att hon har dragit på sig skulder hos Kronofogden.
– Nu kunde vi andas, det var lugnt och grannarna trevliga. Det kändes att här kommer vi att trivas.

Men det börjar krångla nästan direkt. Några dagar efter att kontraktet är påskrivet ringer ett elbolag och vill teckna ett abonnemang. Under kommande sex månader kräver elbolaget henne på pengar – fast att det är värden som ska betala räkningarna då elen ingår i hyran.

Elbolaget hotar att stänga av elen, skickar inkassokrav och en dag står en delgivningsman utanför dörren. Det är stressande för Sunniva – men i den sms-kontakt som Hem & Hyra tagit del av verkar värden ta lätt på saken och skyller på elbolaget.

Annons
ANNONSGuide till hemförsäkringar

Fukt blev is på fönstren

Under tiden har det uppstått nya problem, bland annat är det kallt i bostaden och i slutet av 2020 börjar det droppa vatten från taket.
– Ett tag hade vi fem kärl på golvet som fick samla upp vattnet. När det var kallt ute var det så mycket fukt i lägenheten att det blev is på fönstren som vi fick skrapa bort – på insidan.

Det ska visa sig att takdroppet inte är något litet problem. Hyresvärden kontaktas men tar så lång tid på sig att Sunniva i slutet av sommaren känner sig tvingad att kontakta Hyresgästföreningen och miljöförvaltningen. I oktober anser miljöenheten på Höörs kommun att läget är så allvarligt att de beslutar om uthyresförbud på hela lägenheten. Det betyder att Sunniva kan hamna på gatan.

Taket visar sig ha kraftiga fuktskador.

Beslutet ändras dock innan det träder i kraft, men kravet på åtgärd kvarstår. Klart är att taket är totalt genomfuktigt och visar på kraftig mögeltillväxt. De senaste månaderna har familjen mått dåligt, tycker att de har svårt att andas och har ofta huvudvärk. Dotterns astma har blivit allt sämre.

Hot om stämning för förtal

Det är i samband med miljöenhetens beslut som värden anklaga Sunniva för olika saker och efter att hon berättat om sin situation på Facebook och i en tidningsartikel hotar han att stämma henne för förtal.

Hyresvärden mäter fukten i lägenheten med en liten dosa. Han meddelar sen att resultatet visar att det inte finns något mögel i lägenheten. Han skriver sen i ett mejl att protokollet indikerar att grundlig städning behövs – en våttorkning av golvet – utan vidare förklaring.

Familjen fick flera fysiska symptom av fukten i huset.

Tiden går, taket lagas till slut men i början av året är det dags igen – nya fuktfläckar syns i taket som har blivit lagat.

Hyresgästföreningens jurist Niclas Gunnarsson var i lägenheten på en besiktning så sent som i januari i år.
– Då stank det av mögel, säger han.

Nu vill Sunniva verkligen flytta och i april blir det möjligt. Sonen har fått en lägenhet och hon flyttar med tills hon hittar något eget. Några dagar efter flytten får hon ett mejl. Värden skriver att ett betalningsföreläggande på totalt 46 000 kronor ”inges till Kronofogden”. Pengarna är för hyra mellan april – juli samt en bäddsoffa
– Jag har inte de pengarna, och jag tycker verkligen inte han har rätt till dem. Inte minst efter allting som har hänt. Sen är det ju konstigt i sig, han kräver pengar för fakturor som ännu inte förfallit. Jag hoppas bara han kan dra ett sträck över detta nu, säger Sunniva Hampe.

Annons

Enligt henne var bäddsoffan, som hon anklagas för ha stulit, så full av silverfiskar så att den åkte till tippen i samband med flytten.

Läs ocksåHyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta”Den svenska artisten Loreen efter Eurovisionvinsten i Liverpool 2023 samt Hyresgästföreningens logga.

Nu säger Sunniva att hon kan pusta ut något. Hon har lämnat lägenheten som gjort familjen sjuk men hotet att värden ska driva in pengarna gör att hon inte kan slappna av fullt ut. Kruxet är att hon inte sade upp sig tre månader innan hon flyttade. Hon har heller inte tagit emot någon formell uppsägning förrän den 8:e april då hon fick ett rekommenderat brev om att hon är uppsagd på grund av obetald aprilhyra.

Värden kontaktar försäkringskassan

Men redan i januari fick Sunniva ett brev från socialtjänsten om att hyresvärden hade meddelat dem att hon var uppsagd. Det var inget hon hade hört om själv. I april hörde också Försäkringskassan av sig. Värden hade meddelat att hon inte längre bor på adressen. Försäkringskassan drog slutsatsen att hon inte längre hade rätt till bostadstillägg.

Nu har värden lagt ut fastigheten till försäljning.

Läs ocksåDe bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixaDe spröjsade fönstren var fuktiga av kondens när hyresnämndens ledamöter åkte ut för att själva bedöma hur skadade de var.

– Man undrar ju om han inte skäms över att familjen har tvingats bo under sådana här omständigheter med mögel och brist ventilation som gjort dem sjuka. Det har varit mycket allvarligt, säger juristen Niclas Gunnarsson.

Han hoppas likt Sunniva att värden nu sätter stopp. Att säga upp sitt hyreskontrakt på rätt formellt sätt är viktigt – men i denna situation anser han att det inte är juste av värden driva in pengarna. Sunniva har lidit stor skada och under tiden inte fått någon hyresreduktion alls. Skulle värden välja att försöka driva in pengarna kommer han å Sunnivas vägnar att driva en motfodran om hyresreducering för tiden som hon inte fullt ut kunnat använda lägenheten. Värden har heller inte lämnat tillbaka en deposition på 11 500 kronor.

Fakta: Uppsägning – så funkar det

Den som är mer än en vecka sen med hyran kan bli uppsagd från sin lägenhet. Hyresgästen ska dock meddelas att hen kan få tillbaka hyresrätten om hyran betalas inom tre veckor. Hyresvärden ska meddela socialtjänsten om uppsägningen.

En hyresgäst som sägs upp på grund av störningar måste få chansen att bättra sig och ska innan få en varning.

Uppsägningstiden för hyresgäster är vanligtvis tre månader men kan vara kortare om det är överenskommet i hyreskontraktet. Hyresgästföreningens råd är att uppsägningen ska vara skriftlig. Via mejl är enligt praxis okej. Muntligt går också bra men då man ska se till att få en bekräftelse.

Läs också Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Elena klagade på mögel i fem år – nu vill Rikshem höja hyran för att fixa hennes badrum Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.