Frusen hyresgäst får ersättning
För drygt ett år sedan flyttade den 70-åriga kvinnan in i hyresrätten i centrala Osby. Ganska snart började hon frysa i sin nya bostad och kontaktade den privata värden. Hyresvärdens mätningar visade att det var cirka 23 grader i vardagsrummet och 20 grader i badrummet.
Ett extra element sattes in i badrummet men temperaturen höjdes enbart marginellt enligt kvinnan som kontaktade Osby kommun för ytterligare mätningar. Trots att även kommunens uträkningar visade att temperaturen låg inom rimliga gränser fortsatte kvinnan att hävda att det var alldeles för kallt i bostaden.
Ett antal mätningar och ett fastighetsägarbyte senare möttes parterna i hyresnämnden. Kvinnan medgav då att den nya fastighetsägaren hade tagit hennes problem mer på allvar och vidtagit åtgärder som hjälpt något. Men hon berättade samtidigt att hon oroar sig för den kommande vintern.
Eftersom 70-åringen vill leta efter en ny bostad krävde hon att hennes uppsägningstid skulle ändras till en månad istället för tre. Hon begärde även 9500 kronor i ersättning för sveda och värk.
Den nya fastighetsägaren, Fastighets AB Ousby, meddelade att de inte var beredd att ta på sig ansvar för vad som hände innan de tog över fastigheten i februari. Under förhandlingarna gick värden ändå med på att dra av 3000 kronor på hyresgästens julihyra samt förkorta hyresgästens uppsägningstid.
Hyresvärden menade att avdraget på 3000 kronor inte ska ses som att fastighetsbolaget anser sig ha gjort något fel utan att det snarare är ”plåster på såren” eftersom fastighetsägaren anser att 70-åringen är en bra hyresgäst.