Gull-Britt uppsagd efter klagomål på Kvarnskvaltan
I flera veckor har nätverket Rött alternativ gått runt till hyresgäster och dokumenterat fel i lägenheterna. Nu är alla uppgifter överlämnade till Hyresgästföreningen och ordförande Terje Gunnarson lovar att se till att hyresgästerna får hjälp.
– Jag kommer att se till att den här pärmen tas omhand. Det behövs ett bredare grepp eftersom problemen är så omfattande, sa han och såg sedan med egna ögon hur det är ställt bland miljonprogramshusen på Ovanbygränd, Stenbygränd och Fornbyvägen.
Gull-Britt Sundquist har fukt i badrummet och anmälde till hyresvärden att flera kakelplattor ramlat ner. Hyresvärden kom och besiktigade, men i stället för att åtgärda skadan kom ett brev. Där meddelades att Gull-Britt sagts upp på grund av vanvård.
– Jag blev alldeles chockad, hur kan de få göra så? Under alla år har de inte gjort någonting i lägenheten och så vill de kasta ut mig.
P-O Brogren från Hyresgästföreningen skakar bara på huvudet.
– Det är slitet av ålder och bruk, men någon vanvård är det inte, suckar han.
Ett part portar bort visar en annan hyresgäst hur hon stoppat strumpor i hålen i hörnen under skafferiet och försökt täta med ihoprullade mattor vid golvet längs vardagsrummet för att det inte ska dra in kall luft. Det hjälper bara bristfälligt. På utsidan har putsen släppt och mellan betongelementen blåser det rakt in. Här finns också fukt i badrummet som bildar en svart mögelhinna på kakelplattor och runt rörfästen.
Den nya hyresvärden Stendörrens förvaltare Jonas Hagström berättar att de sedan de tog över den 1 mars jobbat hårt för att få ordning. Tvättmaskiner och torktumlare har beställts, entréer lagats och antalet städare fördubblats från två till fyra.
– Vi har infört ett datasystem för att ha koll på slitaget och kunna göra en rättvis bedömning. Det kan leda till att folk blir ersättningsskyldiga. Men någon uppsägning känner jag inte till och jag vill inte gå in på enskilda fall, säger han.