Gunnar tvingades fly sitt hem

Malmö Dammet från fasadrenoveringen trängde in överallt. Hyresgästerna på Sergels väg i Malmö vill ha ekonomisk kompensation av värden Åbergs.
Foto: Andreas Brunner
Gunnar Bengtsson har bott i sin lägenhet i 50 år. Han är kritisk till Åbergs bristande förståelse för hyresgästerna.

Gunnar Bengtsson är en av hyresgästerna som upplevt störst besvär av dammet.

– Allt var indränkt i detta damm, varenda förbaskade kvadratcentimeter i hela lägenheten. Vid midsommar stod jag inte ut längre utan flydde till ett hotell, berättar Gunnar.

Läs ocksåStandard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämndHyresnämnden stoppade Stena Fastigheter från att sätta in elektrisk handdukstork hemma hos Siv Christianson och hennes grannar för två år sedan. Nu ger samma hyresnämnd klartecken till obligatoriska handdukstorkar vid renoveringen i Magdalena Forshamns hus, trots de boendes protester.

Sedan dess har han knappt vistats i lägenheten. Han tycker inte att hyresvärden tagit hyresgästernas klagomål på allvar.

– Jag fick svaret att jag fick tåla lite damm. Snorkigt, oförskämt, nonchalant. Jag har inte tråkiga adjektiv nog att beskriva bemötandet.

Han vill ha ekonomisk kompensation för den tid han inte kunnat bo i lägenheten. Därtill kommer dyr mattvätt, anlitande av städfirma, hotellkostnader och långa bilresor till Östergötland där han kunnat bo hos en syster.

Läs ocksåHälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyraHyresvärden Stena Fastigheter vill riva ut badrummet hemma hos Magdalena Forshamns familj, trots att det renoverades för bara sju år sedan. "De bryr sig inte om att de kör över sina hyresgäster. De håller på att förstöra huset. Det finns massa bra kvaliteter här som kommer att försvinna”, säger Magdalena som själv är arkitekt.

Grannen Björn Lovén som jobbat som besiktningsman är också kritisk till Åbergs sätt att sköta renoveringen. Han varnade värden för följderna om man bara tätade fönsterlisterna samtidigt som ventilationen fortfarande var igång i huset.

– Det bildas ett gigantiskt undertryck. Hela huset suger in dammet. Eftersom jag är sakkunnig kontaktade jag Åbergs direkt när renoveringen började i våras men de lyssnade inte, säger han.

Det tillbakavisas av Tommy Åberg på Åbergs fastigheter.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

– Han pratade i alla fall inte med mig. Jag har bara varit i kontakt med tre hyresgäster som klagat. Det tycker jag inte är så farligt. Vi är nöjda med renoveringen.

Någon ekonomisk kompensation av hyresgästerna är inte aktuell enligt Tommy Åberg. Och att det som i Gunnars fall inte skulle gå att vistas i lägenheten betvivlar han.

– Det låter något överdrivet, säger han.

Hyresgästföreningen kräver  nedsättning av hyran för husets 92 hyresgäster, inte bara för dammet utan även för att balkongerna varit avspärrade under fasadrenoveringen.

Läs också Dörrknackning om renovering skapar oro i deras område Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.