HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Han skapar utbildningar utifrån egna brister

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg "Vad har ni för egna brister, behov och önskemål?" Den frågan har Lewend Tasin på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg ställt till hyresgäster han mött. Syftet var att sy ihop ett nytt utbildningsprogram.
Foto: Karin Gistedt
Lewend Tasin vill ha ett levande samtal om vilka utbildningar som behövs inom Hyresgästföreningen. "Ett samtal där vi tar reda på vad vi har för egna brister, behov och önskemål", säger han.

– Innan vi börjar utbilda måste vi ta reda på vad våra medlemmar och aktiva behöver och vill ha!

Det säger Lewend Tasin, en av hjärnorna bakom årets utbildningsprogram hos Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Läs ocksåSommarskoj bland Trollhättans hyrehus

Lewend jobbar med pedagogiskt stöd och tillsammans med folkrörelseutvecklaren Marie Sundberg besökte han en rad lokalföreningar och husombudsträffar förra året. Målet var att ta reda på vilka utbildningar hyresgästerna, medlemmarna och de förtroendevalda ville ha.

– Vi ställde den lite oväntade frågan ”Vad har du för brister?” och fick igång en rad intressanta samtal, säger Lewend Tasin.

Samtalen visade att det finns en rad behov att fylla.

Läs ocksåTjejerna som vill få unga att skina

– Vissa medlemmar ville bli tryggare med att tala inför grupp. Andra ville bli bättre på att säga nej, säger Lewend Tasin.

De och andra behov lade grunden för de nya utbildningarna. Den som gått utbildningen ”Ett hållbart engagemang” ska exempelvis få veta mer om hur man kan bygga relationer i en grupp och hur psykologi i en grupp kan fungera. Och utbildningen är öppen för alla.

– Det är en annan nyhet med årets utbildningsprogram. Att vi har utbildningar som alla får gå. Inte bara hyresgäster som redan är medlemmar och aktiva i Hyresgästföreningen, säger Lewend Tasin.

Läs ocksåHyresgästföreningen ska förebygga våld

En annan satsning, som ska göra Hyresgästföreningens utbildningar med tillgängliga, är de så kallade SOS-kurserna. SOS står för Snabb Och Smidig. Det är kortare kurser som ska stärka deltagarnas kunskaper i sådant som de själva känner att de behöver.

– Hittills i år har vi tolv SOS-kurser inbokade. Och de fina med dem är att det är deltagarna själva får vara med och styra tid, plats och innehåll i själva utbildningen. Oftast blir det så att vi åker ut till en kvarterslokal och håller utbildningen där, säger Lewend Tasin.

Allt är dock inte nytt. De traditionella utbildningarna, inom exempelvis förhandlingsteknik och opinionsbildning, finns kvar.

– Självklart har vi kvar möjligheten att bli en bättre förhandlare eller hur man skriver en effektiv debattartikel. Men med de nya utbildningarna ger vi plats åt djupare frågor. Det kan handla om segregationens negativa effekter eller hur vi gör det lättare för oss själva och andra att växa som människor. Målet är att stärka deltagarna, personligt såväl som organisatoriskt, säger Lewend Tasin.

Läs mer om Hyresgästföreningens utbildningar:

Med öppenhet som mål − Lewend Tasin

Tjejerna som vill få unga att skina

Unga ingripare ska ge trygghet i boendet

Läs också Bristen på fastighetsskötare kan drabba dig Hyresgäster utbildas i brandskydd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.