HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäst ändrade siffror på hus – sägs upp

Stockholm Det är fel på portnumren, tyckte hyresgästen, och ändrade dem. Dessutom ändrade han även vägskyltar och grannarnas lägenhetsnummer. Nu har värden tröttnat och säger upp mannens hyreskontrakt.

Förvirringen tycks ha varit total på Strålgatan på Lilla Essingen i Stockholm. Enligt en ansökan om uppsägning till hyresnämnden har just ingenting stämt vad gäller gatuadresser, lägenhetsnummer, portnummer och andra siffror som hör de allmänna ordningssystemen till.
Orsaken: en hyresgäst anser att gatan inte bör börja på siffran tre utan istället ett. Men när han inte fått gehör för den uppfattningen hos hyresvärden har han tagit saken i egna händer.
Först ändrades vägskyltarna. Därefter ska hyresgästen ha skrapat bort siffrorna på husen och ersatt dem med siffror i urklippt kartong. De ändrades sedan till siffror i plast, inte bara en gång utan flera. Värdens fastighetstekniker har fått byta tillbaks till rätt siffror vid sex tillfällen under en femveckorsperiod. Kommunen har ryckt ut och bytt tillbaka vägskylten två gånger. Enligt samma övertygelse har hyresgästen även korrigerat sina grannars lägenhetsnummer. Och vindförrådens. Han har även uppmanat grannarna att höra av sig till honom om något behöver göras i fastigheten.
Mannen har förutom uppsägningen även blivit polisanmäld eftersom oredan orsakat konsekvenser för omgivningen. Matleveranser har inte kunnat levereras och anmälaren är orolig att oredan med gatunumret kan utgöra en fara för utryckningsfordon i akuta situationer.
Efter en tid sägs hyresgästen ha förflyttat sitt fokus från numreringar till tvättstugan där varmvatten kopplats in i maskinerna så att de gått sönder. Det har gjort att värden tvingats koppla bort alla varmvattenanslutningar till tvättstugan samt anlita experter som fått garantera att inga andra oriktiga kopplingar gjorts i maskinerna.
Allt som allt har åtgärderna var dyra och problematiska i sån omfattning att värden nu inte ser någon annan lösning än att säga upp hyresgästens kontrakt.

Läs också ”Otrevlig” hyresgäst får bo kvar Rensade inte golvbrunnen – blir av med lägenheten Ostädad uteplats äventyrar hyreskontrakt Skrik, bråk och misshandel bakom avhysning Hyran upp tolv procent närmaste halvåret

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.