Hyresgäst fick ersättning för missförstånd
Familjen blev informerade av värden om att de behövde flytta ut under tiden som deras lägenheten skulle sanerades. Därför tog de in på hotell. Vad hyresgästerna inte hade fått reda på var att värden hade flera fullt möblerade ersättningslägenheter redo.
– Hyresgästerna hörde av sig till mig när de förstod att de inte skulle bli fullt ersatta för kostnaderna av hotellövernattningen, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.
Enligt hyreslagen är inte hyresvärden skyldig att ordna en ersättningslägenhet vid exempelvis en renovering. Däremot har hyresgästen rätt till en hyresnedsättning för de dagar hyresgästen inte kan nyttja sin lägenhet.
Hyresgästerna i Jönköping fick efter kontakt med hyresvärden en ersättning på 351 kronor. Det skulle motsvara den uträknade dygnshyran. Men hyresgästerna var inte nöjda med det, eftersom hotellet hade kostat betydligt mer.
– Eftersom hyresvärden hade ersättningslägenheter och menade att han informerat hyresgästerna om dem, blev det ett svårt dilemma. Hyresgästerna kände sig besviken på hur det hela gått till och till slut erbjöd sig hyresvärden genom goodwill utöka ersättningen. Det slutade med att hyresgästerna fick ytterligare 500 kronor i hyresnedsättning, säger Mariana Lesic.