Hyresgäst fick rätt mot bostadsrättsförening

Malmö Kvinnan var missnöjd med sitt boende och gick med Hyresgästföreningens hjälp till hyresnämnden. Ett år senare har hon fått igenom majoriteten av sina krav.

Det fanns en rad brister i fastigheten, ansåg kvinnan och anmälde detta till värden, en bostadsrättsförening på Rosengård. Hon mötte motstånd och tog då hjälp av Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHjälp – min hyresvärd går inte att få tag på! Så kan du göraEn man som står bredvid en trädstam.

Det handlar bland annat om ett slitet parketgolv, ett trasigt spisvred, en bristfällig tvättstuga och att kvinnan inte haft tillgång till tvättstugebokning eller cykelrum.

Nämnden snörade på skorna och gjorde ett eget besök hemma hos kvinnan och nu får hon genom flera av sina krav. Föreningens inställning var att hyresgästen själv hade orsakat några av bristerna inne i lägenheten. Men nämnden går på Hyresgästföreningens linje  – det handlar om ett helt normalt slitage. Enligt åtgärdsföreläggandet ska föreningen åtgärda golvet och spisen.

Under året som gått sedan kvinnans första klagomål har bostadsföreningen hunnit svänga och redan åtgärdat andra brister, fem av totalt tolv. Kvinnan får dock fortsätta att klara sig utan bastu och cykelrum. Nämnden anser att det inte gått bevisa att detta faktiskt ingår i hennes hyresavtal.

Läs ocksåNobbade buden på sin bostadsrätt – får fortsätta hyra ut trots föreningens nejVästgötavägen Uddevalla, kollage
Läs också Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor Hyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut Mor och dotters dubbla glädjebesked: Värden får inte kasta ut någon av dem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.