Annons

Här tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”

Söderhamn Hyresgäster hos AB-hem på flera orter i Mellansverige har fått nog av eftersatt underhåll och brister som inte åtgärdas. Nu tar de hjälp av varandra för att kräva förbättringar.
Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström står på en snöig innergård i vinterklader. I bakgrunden syns gråmålade trähus med vita detaljer. Rolf håller en bunt dokument i handen och det snöar. Hyresgäster hos AB-hem kritiserar brister i lägenheterna och i skötseln.
Foto: Petra Marandi Roos
Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström på Marmaberget i Marmaverken är några av de hyresgäster som stöttar varandra i att kräva att brister i lägenheterna och området åtgärdas.

Ett trivsamt område med gamla trähus i lantlig miljö, 13 minuter med buss från Söderhamn. Men också: problem med mögel, snö som inte alltid plogas och svårigheter att få saker åtgärdade.

– Jag har ledsnat ur litegrann och börjat dra i alla trådar för att vi ska få en förbättring, säger Maria Verlin, som är en av hyresgästerna hos AB-hem på Marmaberget i Marmaverken.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

När hon flyttade till sin nuvarande lägenhet påpekade hon att det var trasiga kakelplattor i badrummet.

Dåligt fastsatta vita kakelplattor närmast den grå plastmattan på golvet i ett duschutrymme, AB-hem får kritik av hyresgäster på flera orter för brister i lägenheterna.
Maria Verlin påpekade att kaklet lossnat och fick det åtgärdat, men inte på ett fackmannamässigt sätt. Hon har också problem med mögel som inte går att få bukt med hur mycket hon än städar.

– De byttes ut, men det blev inte bra. Nu sitter de löst och det finns en rand med mögel under som jag skurar och skurar, men den går inte att få bort. Jag är ständigt förkyld och har sagt till AB-hem att mögel leder till hälsoproblem, säger Maria Verlin.

Nu ska åtgärder vara på gång, enligt hyresvärden, som svarar på hyresgästernas kritik i den här artikeln.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

En annan hyresgäst i området, som inte vill ha sitt namn i tidningen, berättar att hon har liknande problem med mögel. Badrummet visade tydliga tecken på att vara fuktskadat och renoverades, men hyresvärden ville göra så få åtgärder som möjligt, enligt hyresgästen.

– En vägg var kolsvart av mögel och det kapslade de bara in. Jag har varit förkyld i ett de senaste åren, säger hon.

Papperspåsar och plastpåsar med bland annat potatis och apelsiner står på ett skoställ i trä.
Rolf Ohlson använder farstun som potatiskällare, eftersom det drar så kallt från ytterdörren.

Kallt inomhus på Marmaberget

Ett annat problem flera hyresgäster har påtalat är att det är kallt och dragigt. Golven är kalla och ytterdörrarna, som ligger på bottenvåningen även för de som bor en våning upp, släpper in mycket av vinterkylan. En av hyresgästerna berättar att det är en stor glipa vid dörren och att det har hänt att skorna som står där har frusit fast. Att sätta på elementet i farstun är inte ett alternativ eftersom de går på direktverkande el hyresgästerna betalar själva och det blir som att elda för kråkorna, säger de.

– Det är inga riktiga ytterdörrar. Jag använder farstun som fruktkällare nu, säger Rolf Ohlson.

Fönstret, som öppnas inåt, står på glänt men kan inte öppnas mer för där är en köksbänk som är högre än nederkanten på fönstret.
Rolf Ohlson har fått köksfönstren utbytta, men eftersom de nya fönstren öppnas inåt och köksbänken är högre än nederkanten på fönstret går de nu bara att öppna på glänt.

Han fick sina köksfönster utbytta, men nu går de inte att öppna mer än lite på glänt. De nya fönstren går nämligen inåt och köksbänken är högre upp än nederkanten på fönstret. Andra har väntat förgäves på att få fönster renoverade eller bytta.

Ett fönster sett inifrån med flagnande färg och en filt som ligger intill. Hyresgäster från AB-hem kritiserar bland annat brister i lägenheterna som inte åtgärdas.
Samie Lyrén försökte stoppa problemen med drag med en filt – som frös fast.

– Jag har fönster som säkert är från 1930-talet. Det drar något in i helvete, säger Samie Lyrén, som förra vintern försökte lösa det genom att lägga en filt vid fönstret. Den frös fast.

Fint på våren – dyrt på vintern

Många hyresgäster bor bara i området en kortare tid, berättar grannarna.

– De kommer på vårkanten och tycker att det ser mysigt ut, men har man bott här en vinter förstår man att man inte har råd med elen, säger Rolf Ohlson.

Att snöröjningen inte alltid har fungerat beror enligt några av hyresgästerna Hem & Hyra talar med på att den som plogar inte har fått betalt enligt överenskommelse.

Annons
Läs ocksåElena klagade på mögel i fem år – nu vill Rikshem höja hyran för att fixa hennes badrum

Kan löna sig att få hyran prövad

Det finns ingen förhandlingsordning med Hyresgästföreningen för området, och AB-hem brukar bara skicka ut avier med en ny, högre hyra. Vissa hyresgäster har valt att inte betala höjningen. Rolf Ohlson fick en avi med 6,9 procents höjning, men har bestridit den. Om AB-hem vill höja hyran men inte kommer överens med den enskilda hyresgästen kan bolaget vända sig till hyresnämnden och få höjningen prövad där. Och det kan löna sig för hyresgästerna. 2019 sparade elva hyresgäster i området stora summor på att vägra betala en hyreshöjning och i stället få den prövad i hyresnämnden. Under 2023 slapp några hyresgäster hos AB-hem i Krylbo hyreshöjning efter en prövning i hyresnämnden.

AB-hem har både bostadsområden med förhandlingsordning med Hyresgästföreningen och utan. 2023 sa AB-hem upp samtliga förhandlingsordningar de hade, men backade efter att Hyresgästföreningen drivit på för att få ha dem kvar. Nu finns de i alla områden där de tidigare fanns.

Två röda gungställningar där en gunga saknas, en däckgunga hänger snett och en gammaldags babysistsgunga och en däckgunga hänger rakt. Snön når nästan ända upp till gungorna. AB-hem får kritik av hyresgäster bland annat för bristande underhåll.
Lekplatserna hos AB-hem på Marmaberget och i Fjärdhundra är inte säkerhetsbesiktigade, berättar hyresgästerna.

En av hyresgästerna på Marmaberget, som vill vara anonym, berättar hur mysigt det är att barnen bara kan öppna dörren och gå ut och leka med andra barn. Det är bara ett problem. Lekplatsen underhålls inte. Träet har börjat murkna och en av gungorna är av en äldre typ. När Hem & Hyra är på plats i januari når snön upp till gungorna.

– Lekplatsen har inte besiktigats som säker, säger hyresgästen Susanne Sundström.

Sven var utan värme i flera månader

Vissa brister går igen på flera orter. Även hos AB-hem i Fjärdhundra i Enköpings kommun befarar hyresgäster att lekplatsen är farlig. Ett annat problem som återkommer är värmepannor som fungerar dåligt eller går sönder. Sven Söderlund i Herräng i Norrtälje kommun berättar att han och hans närmsta granne var utan värme och varmvatten i tre månader förra vintern när deras värmepanna gick sönder.

– Min granne var över 80 år, så för henne var det värre. Jag klarade mig. Jag fick sitta med täcken och grejer. På nyårsafton fick jag åka till Norrtälje och köpa ett element. Jag fick ju åka till badhuset och duscha, eller till kompisar. Jag blev erbjuden att duscha i bastun men där är det mögel så det ville jag inte. Skulle jag diska fick jag koka vatten, berättar Sven, som säger att han fick en hyresnedsättning på 40 procent för perioden.

Även hos AB-hem i Fjärdhundra slutade en värmepanna att fungera under flera månader vintertid, berättar en hyresgäst.

”Någon kommer att ramla och skada sig”

Sven Söderlund säger att han jobbade som vaktmästare för AB-hem en tid före pandemin och även då påtalade underhåll som behövde göras. Han tyckte att förutsättningarna att göra ett bra jobb var dåliga.

– Allt skulle vara gratis helst, ingenting fick kosta, säger han.

Han tycker att snöskottningen och gräsklippningen har fungerat bra, men att träd och buskar skulle behöva beskäras. Bland annat har buskar vuxit över cykelställ. Men det största problemet tycker han är att fasaderna, fönstren och trapporna utomhus inte underhålls. Enligt Sven är en del fönster i så dåligt skick att glasmästaren knappt vill göra något åt dem när de ramlar ut och går sönder. Och träet i trappräckena på utsidan av tvåvåningshusen har ruttnat.

– De är under all kritik. Någon kommer att ramla och skada sig snart, säger han.

Jacop Lindholm bor med sin familj hos AB-hem i Fjärdhundra och berättar om en mängd brister i deras och grannarnas lägenheter. Lekplatsen har inte säkerhetsbesiktigats och skulle behöva en uppfräschning.

En mängd brister i Fjärdhundra

Jacop Lindholm som bor med sin familj hos AB-hem i Fjärdhundra i Enköpings kommun berättar att det tog tre år efter inflytt innan han första gången såg någon som jobbade för hyresvärden.

– Jag och min fru skulle bada i badkaret, men upptäckte att det inte kom något varmvatten. Det tog bra över ett år innan de åtgärdade det. Min kompis som är rörmokare sa att det var ett fel som tar tre minuter att fixa, säger han.

Annons

Han läser upp en lång lista med brister i deras och grannarnas parhus och i utemiljön. En trasig spisplatta, stopp i avloppet som inte går att åtgärda själv, trasiga stuprännor, en tvättmaskin som inte fungerar, ruttnande fasader och svartmögel i sovrummen är bara några få exempel.

Stuprännan har lossnat och husknuten börjat ruttna. Hyresgäster hos AB-hem på flera orter kritiserar bland annat bristande underhåll.
Träet har börjat murkna på vissa ställen runt husknutar och under taken på AB-hems hus i Fjärdhundra.

– Jag har skickat många felanmälningar direkt till Annika Backlund, för om man skickar till info-adressen får man ofta ingen respons. Hon har skyllt en del på en tidigare vaktmästare, men de som jobbar för hyresvärden måste ju också få rätt förutsättningar att kunna utföra sitt jobb, säger Jacop Lindholm.

AB-hem försökte sälja husen

Han berättar att AB-hem försökte sälja parhusen i Fjärdhundra till hyresgästerna i somras, men att ingen nappade på erbjudandet.

För några månader sen höll Hyresgästföreningen ett möte för de boende i området, där Lena Jansson Nordin som jobbar som förhandlare på Hyresgästföreningen deltog.

– Det är både en mängd brister i lägenheterna och i skötseln av utemiljön. Egentligen alla slags fel man kan uppbåda och en total brist på underhåll, säger hon.

Vill bruksvärdespröva lägenheterna

Samtidigt vill AB-hem höja hyran.

– AB-hem har kommit med hiskeliga yrkanden. Jag ser framför mig att de ska ner rejält. Om vi kommer fram till en överenskommelse kommer jag att villkora den med olika åtgärder som är tidssatta. Vi kommer att vara ytterst återhållsamma när det gäller hyreshöjning, säger Lena Jansson Nordin.

Nu ser det dock ut som att det inte blir någon vanlig hyresöverenskommelse i Fjärdhundra i år, i och med att AB-hem lämnat besked att de vill göra en bruksvärdesprövning i området. Lena Jansson Nordin påkallade en förhandling om förvaltningskvalitén i Fjärdhundra redan i höstas och säger att de aspekterna måste tas med i diskussionerna om bruksvärdet. Om Hyresgästföreningen och AB-hem inte har samma syn på bruksvärdet kan det bli en prövning i hyresnämnden.

Jacop Lindholm tycker inte att det räcker att hålla hyreshöjningarna på en låg nivå. Han tycker att hyran borde sänkas om inte hyresvärden åtgärdar bristerna och förbättrar fastighetsförvaltningen.

– Området är otroligt fint. Det krävs bara att någon visar det lite kärlek, säger han.

Läs ägaren Annika Backlunds svar på kritiken här!

Rött trähus med vita knutar i två våningar vid en snöig och isig väg. Hyresgäster hos AB-hem riktar kritik mot brister i lägenheterna och eftersatt underhåll.
AB-hems bostadsområde i Fjärdhundra är i sig väldigt fint, tycker hyresgästen Jacop Lindholm, men skulle behöva tas om hand bättre av hyresvärden.

Fakta: Tips från Hyresgästföreningen
  • Kontakta Hyresgästföreningen om det inte finns en förhandlingsordning och hyresgästerna i området vill ha kollektiva hyresförhandlingar.
  • Om det saknas förhandlingsordning ska hyresvärden förhandla hyreshöjningar med varje enskild hyresgäst. Om hyresvärden aviserar en hyreshöjning som man som hyresgäst tycker är orimlig kan man betala den gamla hyran och meddela att man inte godkänner en höjning. Hyresvärden kan då vända sig till hyresnämnden för att få höjningen prövad.
  • Brister ska alltid felanmälas till hyresvärden först. Är man medlem i Hyresgästföreningen kan man sen ringa och be om en bristblankett som man kan skicka till hyresvärden. Hjälper inte det kan man rådgöra med Hyresgästföreningen. Har man allvarliga problem i boendemiljön kan man också anmäla det till kommunens miljöförvaltning.
Fakta: Här finns AB-hem

Annika Backlund har omkring 50 olika bolag, men kallar verksamheten som hyresvärd för AB-hem. På de här orterna finns hyresrätterna:

Dalarnas län
Avesta/By kyrkby
Avesta/Hede
Avesta/Krylbo
Avesta/Näs bruk
Stjärnsund

Gävleborgs län
Bergsjö
Delsbo
Hofors
Marmaverken
Ockelbo
Storvik
Torsåker

Stockholms län
Herräng

Uppsala län
Dannemora
Fjärdhundra

Västmanlands län
Norberg
Sala

Örebro län
Fellingsbro
Fjugesta
Guldsmedshyttan
Hasselfors
Kopparberg
Odensbacken
Storå

Källor: AB-hems hemsida, Ratsit

Läs också Annika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: "Jag vill vara en bra värd" Rebecka bor i fukt och mögel – felanmälningarna fastnar hos värden Ville förhandla hyran själv – blev skyldig 146 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.