Hyresgäster ska kunna visselblåsa

Oskarshamn Hyresgäster och anställda inom det kommunala bostadsbolaget Byggebo i Oskarshamn ska från och med oktober kunna slå larm om missförhållanden.
Foto: Thomas Jokiniemi
Hyresgäster ska kunna slå larm om missförhållanden

Ett externt bolag har anlitats för att sköta den nya visselblåsarfunktionen. På Byggesbos hemsida kommer det inom kort att finnas en länk, där besökaren leds vidare till det externa bolaget. Där kan sedan besökaren framföra sitt tips eller klagomål, med namn eller anonymt. Det kommer också finnas ett telefonnummer.

Först efter att klagomålet behandlats, då det görs en bedömning om det ska hanteras av visselblåsarfunktionen, får Byggebo ta del av det. Personer som lämnar kontaktuppgifter garanteras också en återkoppling.

Läs ocksåSatte eld på sin lägenhet timmar innan vräkning – vill själv ha hårdare fängelsestraffTre bilder. En visar ett eldhärjat kök, en andra är ett foto på en maskad sida ur dompapper. Den tredje är en suddig övervakningsbild.

Bakgrunden till initiativet är främst den nya lagen som trädde i kraft vid årsskiftet, som ska ge bättre skydd för visselblåsare, det vill säga personer som slår larm om missförhållanden på arbetsplatser.

Anton Sejnehed är socialdemokratisk styrelseordförande för Byggebo.
— Man har såklart även tidigare kunnat framföra åsikter till oss, men nu ska man kunna göra det på ett tydligare sätt. Som hyresgäst kan det vara förvirrande vilken person inom verksamheten man ska vända sig till, om man har klagomål.

— Det handlar inte om vanliga felanmälningar, att tvättmaskinen är trasig, utan exempelvis att det pågår något konstigt i huset, säger Anton Sejnehed.

Läs ocksåHyresgäst attackerade fastighetstekniker – döms för misshandelHundratusentals svenskar utsätts varje år för våld i nära relation utan att gå till polisen.

Kostnaden för att anlita det externa bolaget är ”rimlig”, säger han.
— Det går inom ramen för vår totala administration.

 

 

Läs ocksåKommunen åtgärdade inte hotellifiering – nu kräver Länsstyrelsen omtag i MariestadStefan Lindborg om hotellifiering i Mariestad

 

Läs också "Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tid Hyresgäst skruvade loss delar i rinnande toalett – fick besked om uppsägning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.