Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

Läs ocksåMöglet fick dem att flytta fort efter lång väntan – detta gäller om du drabbasEn ung kvinna i kort hår och glasögon som sitter på en säng med en liten pojke.

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Läs ocksåPappa får rätt mot staten: Får bo kvar för barnets skull trots 29 sena hyrorkollage av flera bilder: hyreslagen, pengar, siluetter och text.
Läs också Hyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.