Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

Läs ocksåSmåbarnspappan Hussein tröttnade på att frysa – värden är utomlands och betalar inte räkningarnaBilden visar ett hus med en affärslokal i botten. Inflikad i högra hörnet syns en porträttbild på en man.

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Läs ocksåProtest mot otydliga tillval – 80 hyresgäster i namninsamling
Läs också Tingsrätten: Föreningen behöver inte lämna ut alla handlingar om hyran Elen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarna Slutbeslutat för Hyresgästföreningen i Skaraborg – långvarig konflikt lamslog styrelsen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.