Hyresgästföreningen kräver tvångsförvaltning av skandalhuset på Cervins väg
Hem & Hyra har i en rad artiklar granskat bostadsbolaget Landia och ägaren Jonas Ramstedt.
Mest fokus har det varit på en fastighet på Cervins väg i Bromsten, Spånga, där hyresgäster bland annat vittnat om oklara hyreskontrakt och otrygg boendemiljö.
Nu har Hyresgästföreningen region Stockholm ansökt om tvångsförvaltning i tre år av det omskrivna huset på Cervins väg. Något som du även kan läsa om på arabiska. En ovanlig åtgärd som kräver starka skäl för att få igenom.
I Stockholm finns endast en fastighet som står under tvångsförvaltning.
”Allvarliga brister”
Hyresgästföreningen menar att hyresvärdens brister av förvaltningen i huset på Cervins väg är allvarliga.
– Vi har under en tid tagit emot många medlemsärenden gällande fastigheten. Det rör sig om allt från dålig inomhusmiljö till berättelser om hur hyresgäster blir dåligt bemötta av hyresvärden. Det finns inte ett enskilt skäl att vi såg oss nödgade att ansöka om ingripande i förvaltningen, utan det är helheten, säger Linus Lindberg, processjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm.
Han tillägger att det finns ärenden som sticker ut mer än andra när det gäller fastigheten på Cervins väg.
– Till exempel har vi fått uppgifter av en medlem – vars trovärdighet vi inte har någon anledning att ifrågasätta – att el och vatten stängdes av i bostaden som påtryckning för att denne skulle flytta från lägenheten och teckna ett nytt kontrakt. Det har också kommit fram oroande uppgifter från medlemmar som tyder på att det kan ha begåtts oegentligheter från hyresvärdens sida i fråga om avståenden av besittningsskydd.
Kräver åtgärdsplan
Hyresgästföreningen har listat en rad brister i förvaltningen och krävt en åtgärdsplan från hyresvärden. Senast den 12 november ville de ha in en åtgärdsplan, annars skulle de gå vidare och ansöka om tvångsförvaltning, vilket gjordes i fredags.
Brister i ventilationen och brandskyddet, och hyresgäster som behandlats på ett oacceptabelt sätt är några av bristerna som listats.
Kallar begäran en ”häxjakt”
Landia har bestridit att det finns brister som de är ansvariga för och kallar begäran om en handlingsplan för ”häxjakt” i sitt svar till Hyresgästföreningen.
De skriver också att de är förvånade över de påstådda bristerna. De menar att de har stora problem och utmaningar med fastigheten på grund av hyresgäster som slänger skräp i allmänna utrymmen, matar fåglar som drar till sig skadedjur och bor fler i lägenheterna än vad de är byggda för.
”Grundlösa anklagelser”
Jonas Ramstedt, vd för Landia, kan inte kommentera ansökan om tvångsförvaltningen eftersom han inte har sett den än.
– Vi har ej tagit emot någon ansökan om tvångsförvaltning utan endast fått ett brev från Hyresgästföreningen med diverse grundlösa anklagelser. Vi har svarat utförligt på dessa anklagelser men inte fått någon återkoppling från Hyresgästföreningen, vilket vi antar beror på att de förstått att anklagelserna just var helt grundlösa. Vi har flera gånger efterfrågat ett samarbete med Hyresgästföreningen där vi tillsammans skall verka för en bättre och tryggare boendemiljö för våra hyresgäster men har tyvärr hitintills endast blivit motarbetade i vårt förvaltningsarbete, vilket såklart är tråkigt. Vi inväntar nu svar om oviljan till samarbete är kopplat till en viss handläggare eller om det är något som hela Hyresgästföreningen står bakom, säger han i ett mejlsvar.